متخصص جراحی فک و صورت

اشتراک گذاری:

تامپون چیست و چه زمانی می‌توان آن را خارج کرد؟

تامپون بینی چیست و چه زمانی می‌توان آن را خارج کرد؟

در گذشته تامپون بینی در طول جراحی بینی و سینوس‌ها استفاده می‌شد و قرار دادن یا برداشتن آنها بسیار ناراحت‌کننده و دردناک بود. ایده و هدف اصلی استفاده از این بانداژها جلوگیری از خونریزی بعد از عمل است. با این حال طی سال‌های اخیر تکنیک‌های جراحی بینی به طور قابل توجهی تغییر پیدا کرد به طوری که استفاده از تامپون خیلی امر ضروری نخواهد بود. حتی عمل بدون تامپون بینی نیز امکان‌پذیر است. متاسفانه این بانداژها از بسیاری جهات تاثیر منفی بر روی نتیجه نهایی بینی شما دارند. در صورتی که با تامپون بعد از جراحی بینی آشنایی ندارید، بهتر است راهنمای ما را تا انتها دنبال کنید.

آشنایی با تامپون بینی

فرقی ندارد شما چه نوع عمل جراحی انجام می‌دهید، در هر صورت بیشتر متخصصان پس از رینوپلاستی از تامپون استفاده می‌کنند. تامپون در واقع نوعی گاز استریل‌شده است که درون بینی قرار می‌گیرد و از شدت خونریزی جلوگیری می‌کند.

برخی از افراد نسبت به تامپون حس خوبی ندارند؛ زیرا تنفس برای آنها سخت می‌شود. این گاز یا پنبه استریل‌شده بعد از جراحی بینی گوشتی که خیلی سخت و پیچیده است و پس از جراحی طبیعی بینی که تا حدودی راحت و ساده است کاربرد خواهد داشت.

با اینکه این نوع پنبه‌ها بسیار نرم هستند اما متخصص به منظور استفاده از آنها در ابتدا بینی فرد بیمار را به موادی آغشته می‌کند که این پنبه راحت‌تر وارد شود یا به هنگام ورود درد کمتری داشته باشد. هدف اصلی استفاده از این پنبه اسفنجی جلوگیری از خونریزی شدید بعد از جراحی بینی است.

در همه جراحی‌ها لازم نیست از تامپون استفاده شود اما در برخی از عمل‌های بینی همانند عمل پولیپ بینی  استفاده از تامپون امری ضروری است. در واقع جراحی‌های که طی آنها تیغه بینی فرد تغییر می‌کند و تحت عمل قرار می‌گیرد، استفاده از تامپون ضروری‌تر خواهد بود.

اندازه تامپون بینی چقدر است؟

در بیشتر موارد اندازه تامپون بینی حداقل 15 سانتی‌متر و حداکثر 30 سانتی‌متر است. البته انتخاب اندازه تامپون برعهده متخصص جراح است و باید اندازه بینی جراحی‌شده را در نظر بگیرد. این گازهای استریل‌شده همیشه در این سایزها استفاده نمی‌شوند، بلکه سایزهای متغیری دارند.

در صورتی که بینی فرد بیمار خیلی کوچک‌تر باشد، از تامپونی با اندازه 5 تا 8 سانتی‌متر استفاده می‌شود. هر چه اندازه تامپون کوچک‌تر باشد به طور حتم خروج آن ساده‌تر است. انتخاب اندازه نهایی تامپون تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی است که اصلی‌ترین نکته به انتخاب جراح برمی‌گردد.

جراح نیز با توجه به نوع جراحی که انجام داده و شرایط یا وضعیت بینی جراحی شده بهترین نوع تامپون را انتخاب و استفاده می‌کند. جنس این تامپون‌ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به جنس آنها متخصص می‌تواند بهترین اندازه را انتخاب و استفاده کند.

چرا از تامپون بینی استفاده می‌کنند؟

جراحی بینی بدون تامپون نیز امکان‌پذیر است اما در بیشتر موارد متخصص استفاده از این گاز استریل‌شده را امری ضروری تلقی می‌کند. استفاده از تامپون به دلایل مختلفی ضروری و تاثیرگذار است که در ادامه آنها را به طور خلاصه توضیح می‌دهیم:

• وجود هماتوم در تیغه بینی: جمع شدن خون در دیواره بینی بعد از جراحی می‌تواند آسیب‌ها و عوارضی به همراه داشته باشد که تامپون تا حد زیادی مانع از این اتفاق می‌شود.
  • حفظ وضعیت تیغه بینی: تامپون به حفظ شدن وضعیت تیغه بینی کمک می‌کند.
  • فشار وارد کردن به تیغه بینی: با استفاده از این گاز استریل‌شده متخصص به ثابت باقی ماندن تیغه میانی بینی نیز کمک می‌کند.
  • نرمی حفره‌های بینی: با قرار دادن تامپون حفره‌ها و دیواره‌ها بینی کمی سفت می‌شود که برای فرم‌دهی بهتر بینی امری ضروری محسوب می‌شود.

تامپون تا چه زمانی باید درون بینی باقی بماند؟

مدت زمانی که تامپون بینی درون آن باقی می‌ماند به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال نظر و انتخاب جراح متخصص در استفاده از تامپون یا عدم استفاده از آن تاثیرگذار است. برخی از متخصصان معتقد هستند که فرد بیمار باید حداقل 4 ساعت از تامپون استفاده کند.

در ضمن بیشترین مدت زمان استفاده از تامپون 24 ساعت خواهد بود. به هر حال بعد از اینکه مدت زمان مشخصی سپری شد، می‌توانید برای خارج کردن تامپون خود دست به کار شوید. برخی از متخصصان معتقد هستند که تامپون باید مدت بیشتری در بینی فرد متقاضی باقی بماند.

البته قرار دادن تامپون برای مدتی طولانی و غیر معقول با دردسرهایی روبرو است. برای مثال احتمال ایجاد عفونت درون بینی افزایش می‌یابد. به طور کلی استفاده بیش از حد از تامپون باعث دردسرها و بیماری‌هایی می‌شود که درمان آنها برای زیباجویان سخت است.

نحوه خارج کردن تامپون بینی

توصیه می‌کنیم برای برداشتن تامپون به سراغ متخصصان بروید و در مطبی که جراحی بینی انجام داده‌اید، تامپون را نیز خارج کنید. در صورتی که نمی‌توانید به مطب بروید و مجبور هستید، خودتان این گازها را از بینی‌تان بیرون بکشید، بهتر است طبق دستور العمل‌های زیر دست به کار شوید:

• مصرف قرص مسکن 2 ساعت قبل از بیرون کشیدن تامپون
  • عدم مصرف داروهای ضد التهاب و انعقاد خون همانند ناپروکسن
  • ایستادن یا نشستن در یک محل خنک
  • قرار گرفتن در نزدیکی سینک روشویی
  • شستن صورت و گردن با آب خنک
  • خیس کردن تامپون با آب سرد
  • کشیدن نخ متصل به تامپون
  • بیرون کشیدن تامپون با ملایمت
  • حرکت دادن نخ به آرامی و به سمت چپ و راست
  • بالا نگه‌داشتن سر
  • عدم مصرف نوشیدنی‌های گرم
  • خودداری از عطسه، سرفه، خاراندن و فین کردن

در صورتی که بعد از بیرون کشیدن تامپون، بینی شما بلافاصله دچار خونریزی شود، نگران نباشید؛ زیرا این موضوع امری عادی و طبیعی است. ناگفته نماند این خونریزی خیلی طولانی مدت نخواهد بود و کافی است برای 5 دقیقه، 2 تا از انگشت‌های خود را بر روی بینی کمی فشار وارد کنید.

آیا خودم می‌توانم تامپون بینی را بردارم؟

شاید سوال مهمی که در مورد مراقبت های بعد از عمل بینی نظر شما را جلب کند، مربوط به نحوه برداشتن تامپون بینی باشد. با اینکه دوره نقاهت بعد از برخی جراحی‌های بینی خیلی سخت نیست و خیلی سریع می‌گذرد اما خارج کردن تامپون می‌تواند برای فرد بیمار استرس‌زا و سخت به نظر رسد.

بیشتر متخصصان بعد از جراحی بینی بلافاصله از تامپون استفاده می‌کنند که روند دردناکی است. برای خارج کردن این پنبه استریل‌شده لازم نیست به پزشک جراح خود مراجعه کنید. شما بعد از یک الی 2 روز می‌توانید در منزل خود تامپون را خارج کنید. همچنین اعضای خانواده که در کنار هستند نیز می‌توانند به آرامی این پنبه استریل‌شده را از بینی شما خارج می‌کند.

این پنبه به طور معمول در اندازه‌های یکسان وجود دارد و به شکل استوانه‌ای طراحی شده است. البته اندازه کلی یک تامپون حدود یک انگشت با سایز متوسط خواهد بود. برای بیرون کشیدن تامپون یک نخ نیز تعبیه شده که روند خروج آن را تسهیل می‌کند.

آیا بیرون کشیدن تامپون بینی درد دارد؟

عمل بینی بدون تامپون

با کمی بررسی و تحقیق در این زمینه متوجه می‌شوید که بیشتر بیماران از بیرون کشیدن تامپون بینی ناراضی هستند و این روند را مسیر دردناکی می‌پندارند. البته میزان درد حاصل از خارج کردن تامپون در هر یک از افراد با دیگری متفاوت است.

برخی از افراد درد زیادی را به هنگام خارج کردن تامپون احساس می‌کنند، در حالی که برخی دیگر از افراد خیلی با درد شدیدی روبرو نخواهند بود. میزان درد نهایی بیرون کشیدن تامپون نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد که اصلی‌ترین آن نوع تامپون خواهد بود. در ادامه 2 مدل رایج تامپون را معرفی می‌کنیم:

• تامپون جذبی که به بیرون کشیدن نیازی ندارد و با گذر زمان جذب می‌شود که این نوع تامپون‌ها خیلی کمیاب هستند.
  • تامپون‌های غیر جذبی که خاصیت جذب شدن ندارند و شما باید آنها را خارج کنید. متاسفانه با این کار درد زیادی را متحمل خواهید شد.

بیرون کشیدن تامپون بینی بدون درد

شاید عجیب به نظر برسد، شما می‌توانید بدون هیچ دردی تامپون را از بینی خود خارج کنید. با وجود اینکه بیرون کشیدن تامپون با دردسر و ناراحتی همراه است، اگر به سراغ متخصصان حرفه‌ای بروید و برای خارج کردن تامپون از آنها کمک بگیرید، ممکن است درد زیادی را متحمل نشوید.

این متخصصان برای کاهش درد بینی حاصل از بیرون کشیدن تامپون سوراخ‌های بینی فرد زیباجو را چرب می‌کنند. کلروسدیم ماده‌ای است که به هنگام خارج کردن تامپون از بینی درد شما را تا جای ممکن کاهش می‌دهد.

با آغشته شدن تامپون به این مواد، پنبه استریل‌شده درون بینی شما به تدریج نرم می‌شود، تا حدودی چرب و لیز شده و به راحتی از سوراخ‌های بینی خارج می‌شوند. با استفاده از این روش، بیمار بدون درد و ناراحتی شدید می‌تواند از شر تامپون خود رهایی یابد.

مراقبت‌های بعد از خارج کردن تامپون بینی

همان‌طور که گفتیم بعد از خارج کردن تامپون بینی ممکن است با خونریزی کوتاه مدتی روبرو شوید. بعد از اینکه خونریزی بینی شما کاهش پیدا کرد، می‌توانید سوراخ‌های بینی خود را به راحتی و خیلی با ملایمت بشویید. در نتیجه تمام لخته‌ خون‌های درون بینی خارج و شسته می‌شوند.

علاوه بر خون تجمع‌شده شما بعد از خروج تامپون باید ترشحات درون بینی خود را خارج و تمیز کنید. روند تمیز کردن بینی بعد از برداشتن تامپون را باید حدود 4 بار در روز انجام دهید. به منظور شستشوی بینی شما می‌توانید از یک سرنگ استفاده کنید و درون آن آب بریزید.

کافی است کمی بر روی سینک روشویی مورد نظر خم شوید، حالا می‌توانید مقدار کمی از آب درون سرنگ را به بینی خود منتقل کنید. البته وارد کردن آن با فشار به درون بینی امکان‌پذیر است و کار درستی محسوب می‌شود. فراموش نکنید در زمان باز کردن تامپون دهان خود را باز نگه‌دارید. برخی از اصلی‌ترین مراقبت‌های بعد از خارج کردن تامپون را به طور خلاصه نام می‌بریم:

• خودداری از فین کردن به مدت 3 هفته بعد از خارج کردن تامپون بینی
  • پیروی کردن از دستورالعمل‌های متخصصی که تامپون را بیرون کشیده است
  • خودداری از خم شدن
  • عدم بلند کردن اجسام سنگین
  • مصرف داروهای تجویزشده توسط متخصص در زمان مناسب
  • داشتن یک رژیم غذایی متناسب
  • خودداری از خوردن غذاهای شور
  • مراجعه به مطب بلافاصله بعد از اینکه تامپون را خارج کرده و در صورت روبرو شدن با مشکلات متفاوت

آیا استفاده از تامپون به بینی من آسیب می‌زند؟

با وجود اینکه تامپون بینی بسیار کاربردی است و در روند جراحی تا حدودی ضروری محسوب می‌شود اما به هر حال با معایبی همراه است. برای مثال تامپون باعث می‌شود دهان فرد بیمار خشک شده و هنگام تنفس با مشکل روبرو شود.

متاسفانه به دلیل وجود این گاز استریل‌شده، فرد بیمار نمی‌تواند خیلی راحت نفس بکشد. از این رو بهترین راه تنفس کمک گرفتن از دهان است و نفس کشیدن از راه دهان باعث می‌شود فرد بیمار در دهان و گلو خود احساس خشکی شدید داشته باشد.

متاسفانه بیشتر بیمارانی که از تامپون استفاده کرده‌اند یا استفاده می‌کنند، از این گاز استریل‌شده ناراضی هستند و سعی دارند از روش‌های بدون نیاز به تامپون کمک بگیرند که البته به تخصص شخص جراح بستگی دارد. بیشتر بیماران معتقد هستند که استفاده از تامپون امری دردناک است و شاید هر بیماری نتواند استفاده از این گازها را تحمیل کند.

جراحی بدون تامپون بینی

عمل بینی بدون تامپون نیز امکان‌پذیر است و مورد نظر بیمارانی قرار می‌گیرد که آستانه درد کمتری دارند. در واقع به جای تامپون از اسپلینت سیلیکون استفاده می‌کنند. این جایگزین ویژه بینی شما را مسدود نمی‌کند و همین امر مانع از اختلالات تنفسی می‌شود.

بعد از قرار دادن این نوع جایگزین ویژه تامپون شما باید 2 تا 3 روز بعد از جراحی خود طاقت بیاورید و سپس برای خارج کردن آن دست به کار شوید.

سخن آخر

در این راهنما اطلاعات کاملی از تامپون بینی شرح دادیم که نحوه مصرف آن، خارج کردن تامپون و سایر موارد را نیز به طور کامل ذکر کردیم. در هر حال برای اینکه از نتیجه جراحی بینی خود راضی باشید، باید به سراغ متخصصانی بروید که در این زمینه تخصص خوبی دارند. برای مثال دکتر جلالی یکی از متخصصان حرفه‌ای است که با در نظر گرفتن وضعیت بینی شما بهترین روش برداشتن تامپون را برای شما در نظر می‌گیرد.

بیشتر بخوانید...

اهمیت تغذیه بعد از عمل بینی

رینوپلاستی یک عمل جراحی برای بهبود ساختار  بینی، زیبایی صورت و تنفس بهتر است. رینوپلاستی اغلب با نام جراحی بینی نیز خوانده می‌شود و مزایای زیادی به همراه دارد. عوامل زیادی در موفقیت جراحی بینی نقش دارند که از جمله آنها می‌توان به مراقبت‌های قبل از عمل بینی، کیفیت

پیوند غضروف در عمل بینی

پیوند غضروف در جراحی بینی چه فایده‌ای دارد؟

پیوند غضروف در جراحی بینی برای تقویت بینی، بازسازی ساختار آن و کمک به بهبود عملکرد بینی فرد متقاضی انجام می‌شود. برای پیوند غضروف در جراحی بینی، متخصص می‌تواند از تیغه بینی، گوش‌ها و دنده‌ها مقداری غضروف بردارد و سپس آن را در نواحی مورد نظر بینی قرار دهد. این

توضیحات بیشتر »
تزریق کورتون به بینی چه اثراتی دارد؟

کسانی که برای جراحی بینی اقدام می‌کنند باید با تمام مراحل عمل زیبایی بینی، مراقبت‌های قبل از آن و توصیه‌های بعد از جراحی نیز آشنا شوند تا با اطلاعات کامل برای این جراحی، آمادگی پیدا کنند. بدون شک شما نیز به عنوان یک فرد متقاضی عمل بینی، تزریق کورتون به