متخصص جراحی فک و صورت

متخصص جراحی فک و صورت

اشتراک گذاری:

فهرست مطالب

پیوند غضروف در عمل بینی

پیوند غضروف در جراحی بینی چه فایده‌ای دارد؟

پیوند غضروف در جراحی بینی برای تقویت بینی، بازسازی ساختار آن و کمک به بهبود عملکرد بینی فرد متقاضی انجام می‌شود. برای پیوند غضروف در جراحی بینی، متخصص می‌تواند از تیغه بینی، گوش‌ها و دنده‌ها مقداری غضروف بردارد و سپس آن را در نواحی مورد نظر بینی قرار دهد. این روش به طور معمول برای جراحی بینی باز، عمل ترمیمی بینی و جراحی بعد از ضربه خوردن بینی ضروری است. برخی از بیمارانی که بینی نازک و بدشکلی دارند یا اینکه از عدم تقارن بینی خود ناراضی هستند باید این راهکار را امتحان کنند. همچنین برای از بین بردن مشکلات تنفسی در طول جراحی‌های زیبایی بینی از روش پیوند غضروف کمک می‌گیرند. برای آشنایی بیشتر با این روش درمانی مطلب زیر را تا انتها دنبال کنید.

منظور از پیوند غضروف در جراحی بینی چیست؟

پیوند غضروف در جراحی بینی یکی از روش‌ها یا تکنیک‌های رینوپلاستی است که طی آن با پیوند غضروف شکل بینی را تغییر می‌دهند، از ساختار آن حمایت می‌کنند تا به عملکرد آن کمک کرده باشند. غضروف نوعی بافت همبند انعطاف‌پذیر و در عین حال سفت است که بخش بزرگی از ساختار بینی را تشکیل می‌دهد.

غضروف از ساختار نوک بینی، سوراخ‌های بینی و پل بینی حمایت و پشتیبانی می‌کند. در واقع غضروف یکی از قسمت‌های پیچیده بینی محسوب می‌شود. برای اینکه با جنس غضروف آشنا شوید، می‌توانید نوک بینی خود را حس کنید. از آنجایی که غضروف خون ندارد، توانایی آن برای رشد مجدد یا جایگزینی بسیار محدود است.

از این رو متخصصان از روش پیوند غضروف در حین جراحی بینی برای جایگزینی غضروف از دست رفته یا آسیب دیده استفاده می‌کنند. به طور معمول غضروف‌هایی که در عمل بینی به کار می‌روند، غضروف اتوگرافت نامیده می‌شوند که از محل اهداکننده برداشته می‌شوند و سپس در بینی همان بیمار قرار می‌گیرند.

چند نوع پیوند غضروف در جراحی بینی وجود دارد؟

پیوند غضروف در جراحی بینی یک تکنیک جراحی است که در رینوپلاستی استفاده می‌شود و برای این کار متخصص یک قطعه غضروف را از یک قسمت بدن به ناحیه دیگری از بینی پیوند می‌زند. در واقع پیوند غضروف برای قسمت‌هایی از بینی ضروری است که به حمایت و ساختاری محکم نیاز دارند.

غضروف را می‌توان از نواحی مختلف بدن برداشت و سپس در بینی کاشت تا به تغییر شکل بینی، بازسازی و تقویت نواحی ضعیف یا آسیب دیده آن کمک کرد. غضروف بافتی انعطاف‌پذیر و بادوام دارد که حمایت ساختاری و خاصیت ارتجاعی را برای اندام‌های مختلف همانند بینی فراهم می‌کند. غضروف‌های کاربردی در جراحی بینی به 3 دسته تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه آنها معرفی می‌کنیم:

  • اتوگرافت: اتوگرافت بدین معنا است که غضروف مورد نیاز جراحی بینی را از بدن خود بیمار برداشت می‌کنند. این روش یکی از بهترین روش‌های برای پیوند غضروف در جراحی بینی است؛ زیرا با بدن فرد بیمار سازگاری بیشتری دارد و خطر رد شدن پیوند یا ایجاد عفونت نیز تا جای ممکن کاهش می‌یابد.
  • آلوگرافت: در آلوگرافت از غضروف فرد دیگری استفاده می‌شود که به طور معمول غضروف اهداکنندگان در بانک بافت نگهداری می‌شود. این روش دریافت غضروف نیز با عفونت کمی همراه است.
  • گرافت مصنوعی: متخصصان می‌توانند مواد مصنوعی همانند سیلیکون را به عنوان جایگزین برای غضروف در نظر بگیرند. این نوع مواد مصنوعی و غیربیولوژیکی هستند و از بدن فردی برداشت نمی‌شوند اما متاسفانه ممکن است در طولانی مدت با خطر یا عوارض زیادی همراه باشند.

منابع پیوند غضروف در جراحی بینی

غضروف‌های ضروری برای جراحی بینی را می‌توان از نقاط مختلف بدن بیمار تهیه کرد تا به بازسازی بینی در حین عمل کمک کرده باشند. در بخش‌های بعدی برخی از منابع اصلی پیوند غضروف در جراحی بینی را به طور مفصل معرفی می‌کنیم.

سپتوم بینی

 بیشتر جراحان زیبایی ترجیح می‌دهند از غضروف برداشته شده از تیغه بینی طی عمل، پیوند غضروف را انجام دهند. غضروف تیغه یا سپتوم بینی برای پیوند بینی امر بسیار مهمی است؛ زیرا:

  • به مابقی غضروف‌های بینی شباهت زیادی دارد
  • با استفاده از برش انجام شده برای عمل بینی می‌توان آن را به راحتی جمع‌آوری کرد
  • می‌توان آن را به راحتی برای بازسازی ساختارهای مختلف بینی تغییر شکل داد

با وجود اینکه غضروف سپتوم کارایی زیادی دارد اما فقط مقدار محدودی از غضروف سپتوم بینی را می‌توان برداشت. از این رو ممکن است غضروف کافی در سپتوم برای انجام پیوند غضروف موجود نباشد. این معضل نیز بیشتر در عمل ترمیمی بینی رخ می‌دهد که برای بار دوم جراحی بینی انجام می‌شود.

غضروف گوش

در صورتی که غضروف سپتوم بینی فرد بیمار برای پیوند زدن کافی نباشد، متخصص از گرافت‌های غضروفی گوش کمک می‌گیرد. این نوع غضروف‌ها نیز فوایدی به همراه دارند که عبارت هستند از:

  • متخصص می‌تواند بدون برجای گذاشتن جای زخم واضح یا ایجاد تغییرات قابل توجه در شکل گوش این غضروف مورد نیاز را برداشت کنند
  • غضروف گوش منعطف است و به راحتی شکل می‌گیرد
  • از این غضروف می‌توان برای بازسازی اجرای مختلف بینی استفاده کرد

با این وجود، غضروف گوش نیز همانند غضروف سپتوم دارای مقادیر محدودی است که متخصص می‌تواند برای پیوند در جراحی بینی برداشت کند.

غضروف دنده‌ها

طی رینوپلاستی، غضروف دنده را از دنده ششم یا هفتم بیمار برداشت می‌کنند تا به طور کامل بینی آنها تغییر کند. غضروف دنده بسیار قوی است و در مقادیر زیاد موجود خواهد بود اما به عنوان آخرین منبع پیوند غضروف در جراحی بینی کاربرد دارد؛ زیرا:

  • اغلب با تاب خوردگی همراه است (ممکن است خم شده یا از شکل خارج شده باشد)
  • جراحان برای برداشت این غضروف باید یک برش واضح اضافی در قفسه سینه ایجاد کنند
  • این روش با درد بعد از عمل قفسه سینه همراه است

چه زمانی پیوند غضروف بینی لازم است؟

 

پیوند غضروف اغلب طی جراحی زیبایی بینی برای کمک به بازسازی قسمت‌های مختلف بینی مورد نیاز است. پیوند غضروف در جراحی بینی می‌تواند ساختار یا عملکرد بینی شما را بهبود بخشد. در بخش‌های بعدی بیشترین زمانی که به این نوع پیوندها نیاز است را شرح می‌دهیم.

جراحی زیبایی بینی

جراحی زیبایی بینی روشی است که هدف آن بزرگ‌تر نشان دادن بینی یا افزایش برجستگی آن است. پیوند غضروف به صورت استراتژیک در قسمت‌های مختلف بینی انجام می‌شود تا اندازه آن را افزایش داده و به برجستگی بیشتر بینی کمک کند.

جراحی بزرگ کردن بینی به طور معمول از طریق روش جراحی باز قابل انجام است. متخصص در طول جراحی باز بینی به بافت عمیق‌تری از بینی شما دسترسی پیدا می‌کند و ساختار بینی شما را بهتر از قبل نشان می‌دهد. در روش باز جراحی بینی نوک بینی و سوراخ‌های آن تکیه‌گاه خود را از دست می‌دهند، به همین دلیل پیوند غضروف در حین جراحی می‌تواند تاثیر مثبت داشته باشد.

عمل ترمیمی بینی

استفاده از غضروف یا گرافت در عمل ترمیمی بینی بسیار رایج است. بیمارانی که از نتایج اولین جراحی بینی خود راضی نیستند، ممکن است به فکر جراحی دوم بینی باشند تا بتوانند تعادل مورد نظر خود را به بینی‌شان برگردانند.

عمل بینی ناموفق می‌تواند ساختار بینی شما را به خطر بیندازد و آن را ضعیف کند. متخصص جراحی از پیوند غضروف بینی برای بازسازی پل بینی، نوک بینی و تغییر سوراخ‌های آن پس از اولین جراحی بینی ناموفق استفاده می‌کند.

جراحی اصلاح نوک بینی

در صورتی که نوک بینی فرد بیمار فاقد تکیه‌گاه یا برآمدگی باشد، از پیوند غضروف در جراحی نوک بینی استفاده می‌شود. این نوع گرافت می‌تواند نوک بینی را تقویت کند و برجستگی آن را تغییر دهد. به طور کلی از غضروف می‌توان برای تقویت ساختار بینی استفاده کرد. این روش بیشتر برای کسانی مفید خواهد بود که غضروف بینی آنها ضعیف و نوک بینی افتاده‌ای دارند.

سپتوپلاستی اصلاحی بینی

طی سپتوپلاستی ثانویه می‌توان از پیوند غضروف برای بازسازی سپتوم بینی و اصلاح هر گونه انسداد مجرای بینی استفاده کرد. متخصصان به منظور رفع انحراف تیغه بینی و صاف کردن بینی کج می‌توانند از گرافت‌های مختلف بینی کمک بگیرند.

پیوند غضروف در جراحی بینی کدام ناهنجاری‌ها را رفع می‌کند؟

متخصصانی که جراحی‌های زیبایی بینی همانند عمل بینی فانتزی، عمل ترمیمی بینی و سایر جراحی‌ها را انجام می‌دهند با روند پیوند غضروف در جراحی بینی آشنا خواهند بود. این متخصصان اغلب از پیوند غضروف برای تغییر نتایج زیبایی و عملکردی عمل بینی و رفع نگرانی‌های مختلف استفاده می‌کنند که برخی از آنها را در ادامه شرح می‌دهیم:

  • بدشکلی و منقاری بودن بینی
  • نازکی بینی
  • کجی آن
  • انحراف بینی
  • عدم تقارن سوراخ‌های بینی
  • مشکلات تنفسی
  • باریک بودن بیش از حد مجرای بینی
  • انحراف سپتوم
  • بسته بودن راه تنفسی بینی
  • تنگ بودن سوراخ‌های بینی
  • افتادگی نوک بینی

مراقبت‌های بعد از پیوند غضروف در جراحی بینی

فرقی ندارد بینی خود را به چه روشی زیبا می‌کنید و کدام یکی از تکنیک‌های جراحی بینی را انجام می‌دهید، در هر حال باید مراقبت های بعد از عمل بینی انجام شده با پیوند غضروف را جدی بگیرید؛ زیرا این مراقبت‌ها در نتیجه نهایی جراحی بینی شما موثر هستند.

متاسفانه بعد از تجربه عمل بینی با پیوند غضروف شما برای مدتی کوتاه تورم و ناراحتی را احساس می‌کنید. همچنین کبودی‌های خفیفی نیز وجود دارند که باید برای رفع آنها منتظر بمانید و صبور باشید. برای اینکه هر چه زودتر بهبود یابید و به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنید، بهتر است براساس توصیه‌ها و نکات ذکر شده پزشک خود پیش روید.

در صورتی که توصیه‌های متخصص خود را جدی بگیرید، روند بهبود بینی شما توسعه می‌یابد و خیلی زودتر می‌توانید نتیجه نهایی جراحی بینی خود را مشاهده کنید. در ضمن عملکرد تنفسی بینی شما نیز بهبود می‌یابد.

مزایا پیوند غضروف در جراحی بینی

پیوند غضروف در جراحی بینی با فواید و مزایای زیادی همراه است و به بیماران این فرصت را می‌دهد تا زیبایی و عملکرد بینی خود را افزایش دهند. در ادامه برخی از اصلی‌ترین مزایای این روش جراحی را به طور خلاصه شرح می‌دهیم:

  • بهبود شکل نهایی و ایجاد تقارن در بینی: پیوند غضروف شکل و ساختار دقیق بینی را تحت تاثیر می‌گذارد و در نتیجه به بهبود تقارن و ظاهر متعادل بینی کمک می‌کند. برای داشتن نوک بینی یا پل صاف‌تر می‌توان از این روش درمانی کمک گرفت.
  • پشتیبانی از ساختار ثابت بینی: جراحان پلاستیک و زیبایی با کمک پیوند غضروف می‌توانند از چارچوب بینی شما حمایت کنند تا نتیجه جراحی بینی شما برای مدت طولانی‌تر ثبات داشته باشد.
  • ارائه نتیجه طبیعی جراحی بینی: از دیگر مزایای اصلی پیوند غضروف در عمل بینی کمک به طبیعی بودن شکل بینی است. از آنجایی که بیشتر غضروف‌ها در بدن فرد بیمار تهیه می‌شوند و سازگاری زیادی با بدن او دارند، نتیجه جراحی نیز طبیعی خواهد بود.
  • مشاهده نتایج طولانی مدت: پیوند غضروف باعث می‌شود طول عمر مفید بینی شما افزایش یابد و نتایج این نوع جراحی‌ها برای مدت طولانی‌تری پایداری باقی بمانند.
  • بهبود تنفس و مجاری هوا: علاوه بر مزایای زیبا شناختی، پیوند غضروف به بهبود تنفس و مجاری هوا یا عملکرد بینی نیز کمک می‌کند. از گرافت‌ها می‌توان برای رفع مشکلات ساختاری همانند انحراف بینی استفاده کرد.

سخن آخر

در این راهنما به طور مفصل در مورد پیوند غضروف در جراحی بینی توضیح دادیم و گفتیم که این غضروف‌ها به روش‌های مختلف و از قسمت‌های متفاوتی از بدن فرد بیمار تهیه و آماده می‌شوند. شاید هر متخصصی نتواند این روند را به خوبی پشت سر بگذارد اما دکتر جلالی یکی از بهترین متخصصان در حوزه جراحی‌های زیبایی است که در زمینه گرافت و پیوند غضروف نیز توانسته به جایگاه خوبی دست یابد. مطب این پزشک یکی از مجهزترین مطب‌ها در حوزه زیبایی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید...

اهمیت تغذیه بعد از عمل بینی

اهمیت تغذیه بعد از عمل بینی

  رینوپلاستی یک عمل جراحی برای بهبود ساختار  بینی، زیبایی صورت و تنفس بهتر است. رینوپلاستی اغلب با نام جراحی بینی نیز خوانده می‌شود و مزایای زیادی به همراه دارد. عوامل زیادی در موفقیت جراحی بینی نقش دارند که از جمله آنها می‌توان به مراقبت‌های قبل از عمل بینی، کیفیت

توضیحات بیشتر »
تامپون چیست و چه زمانی می‌توان آن را خارج کرد؟

تامپون بینی چیست و چه زمانی می‌توان آن را خارج کرد؟

در گذشته تامپون بینی در طول جراحی بینی و سینوس‌ها استفاده می‌شد و قرار دادن یا برداشتن آنها بسیار ناراحت‌کننده و دردناک بود. ایده و هدف اصلی استفاده از این بانداژها جلوگیری از خونریزی بعد از عمل است. با این حال طی سال‌های اخیر تکنیک‌های جراحی بینی به طور قابل

توضیحات بیشتر »
تزریق کورتون به بینی چه اثراتی دارد؟

تزریق کورتون به بینی چه اثراتی دارد؟

کسانی که برای جراحی بینی اقدام می‌کنند باید با تمام مراحل عمل زیبایی بینی، مراقبت‌های قبل از آن و توصیه‌های بعد از جراحی نیز آشنا شوند تا با اطلاعات کامل برای این جراحی، آمادگی پیدا کنند. بدون شک شما نیز به عنوان یک فرد متقاضی عمل بینی، تزریق کورتون به

توضیحات بیشتر »