متخصص جراحی فک و صورت

متخصص جراحی فک و صورت

اشتراک گذاری:

فهرست مطالب

ورزش بعد از عمل بینی زمان مشخصی دارد؟

ورزش بعد از عمل بینی

بعد از هر نوع جراحی پلاستیک همانند عمل زیبایی بینی قبل از اینکه بتوانید به فعالیت‌های روزمره خود برگردید، به یک دوره ریکاوری و بهبود نیاز دارید. این دوره بعد از عمل بینی و به دلیل بافت‌های ظریف آن از اهمیت بالاتری برخوردار است. بنابراین اگر به تازگی جراحی بینی انجام داده‌اید شاید برایتان سوال شود که بهترین زمان برای ورزش بعد از عمل بینی چه زمانی خواهد بود یا اگر بعد از جراحی بینی ورزش کنید خطری شما را تهدید می‌کند.

جراحی زیبایی به طور معمول برای بازیابی و ترمیم فرم بینی انجام می‌شود و می‌تواند ظاهر بینی فرد متقاضی را تحت تاثیر قرار دهد یا مشکلات تنفسی او را رفع کند. برای اینکه بهترین نتیجه را از عمل بینی خود دریافت کنید، باید به توصیه‌های بعد از جراحی توجه داشته باشید. در این راهنما بیشتر در مورد این مراقبت‌ها و توصیه‌ها صحبت می‌کنیم.

ورزش بعد از عمل بینی را از کی شروع کنیم؟

بهبودی بعد از  عمل بینی گوشتی، عمل بینی استخوانی  و سایر جراحی‌ها مشابه یکدیگر هستند. با اینکه روند اجرای این نوع روش‌های جراحی با هم تفاوت‌هایی دارند اما دوره ریکاوری آنها در بیشتر موارد یکسان خواهد بود. در واقع بهبود عمل بینی شما به عوامل مختلفی بستگی دارد که زمان ورزش بعد از عمل بینی نیز یکی از همین فاکتورها است.

برای اینکه از عمل زیبایی خود بهترین نتیجه را بگیرید باید از دستور العمل‌های جراح متخصص پیروی کنید. اگر بلافاصله بعد از عمل بینی فعالیت‌های بدنی و ورزش‌های خود را از سر بگیرید، ممکن است با مشکلات مواجه شوید. با اینکه ورزش فواید متعددی همانند ترشح آندورفین و کمک به بهبود متابولیسم را همراه دارد اما ممکن است ورزش کردن در دوره بهبود عمل بینی عوارضی به همراه داشته باشد.

با توجه به پیچیدگی عمل جراحی بینی شما، مدت زمانی شروع ورزش بعد از عمل بینی متغیر خواهد بود اما در بیشتر موارد حداقل باید 6 ماه بعد از جراحی بینی ورزش خود را شروع کنید. در صورتی که جراحی بینی شما خیلی ساده باشد می‌توانید 4 ماه بعد نیز برای ورزش کردن آماده شوید اما باید از فعالیت‌های سنگین ورزشی اجتناب کنید.

ایمن‌ترین زمان برای ورزش بعد از عمل بینی

زمان از سرگیری ورزش بعد از عمل بینی یا رینوپلاستی می‌تواند به وضعیت سلامت فرد متقاضی و نوع جراحی بینی او بستگی داشته باشد. به طور کلی توصیه می‌شود حداقل تا 2 هفته بعد از عمل بینی فعالیت‌های شدید یا ورزش‌های سنگین انجام ندهید.

در هفته اول بعد از جراحی بینی، احتمال دارد در اطراف بینی و چشم‌های خود تورم و کبودی یا حتی درد احساس کنید. برخی از بیماران نیز از آتل بینی یا بانداژ روی بینی استفاده می‌کنند. در این مدت باید استراحت کنید و از هر گونه فعالیتی که فشار خون شما را افزایش می‌دهد اجتناب کنید.

هر چه فشار خون صورت شما بیشتر شود، امکان آسیب به بینی جراحی شده بیشتر خواهد بود. در هفته دوم بعد از عمل بینی، تورم و کبودی صورت شما تا حد زیادی بهبود می‌یابد و در نتیجه می‌توانید ورزش‌های سبکی همانند راه رفتن یا کشش ملایم را تجربه کنید. البته در این دوره نیز باید از هر نوع فعالیت سنگین که به صورتتان فشار و آسیب وارد کند، اجتناب کنید.

ورزش در هفته سوم و چهارم بعد از جراحی بینی

ورزش بعد از عمل بینی را از کی شروع کنیم؟

مراقبت‌های مربوط به نحوه ورزش بعد از عمل بینی

بهترین زمان برای شروع فعالیت‌های ورزشی سنگین همانند دویدن و دوچرخه‌سواری هفته سوم و چهارم بعد از عمل بینی است. به هر حال شما باید به صدای بدن خود گوش دهید و از هر گونه فعالیتی که باعث ناراحتی و درد شود، اجتناب کنید.

براساس مراقبت های بعد از عمل بینی باید حداقل تا 6 هفته بعد از جراحی فعالیت‌هایی که به ضربه و آسیب همراه هستند را انجام ندهید. برای مثال ورزش‌های رزمی و وزنه‌برداری در این دوران قابل اجرا نخواهند بود. در آخر اینکه به منظور پیدا کردن امن‌ترین زمان آغاز ورزش بعد از عمل بینی بهتر است از متخصصان حرفه‌ای حاضر در همین حوزه کمک و راهنمایی بگیرید.

زمان‌بندی مربوط به ورزش بعد از عمل بینی

عمل زیبایی بینی که توسط یک متخصص حرفه‌ای انجام می‌شود، علاوه بر زیباسازی چهره فرد، راه تنفس او را نیز بهبود می‌بخشد. با توجه به اینکه عمل بینی یکی از جراحی‌های ظریف و سخت است، بهبودی بعد از آن نیز زمان‌بر خواهد بود.

بعد از عمل بینی بدن شما سعی دارد با شکل و ساختار ایجاد شده و جدید خود سازگار شود، بنابراین شما باید از فعالیت‌های سنگین همانند ورزش کردن دوری کنید. برای اینکه به بهبودی کامل دست پیدا کنید و با حداقل خطرات روبرو شوید باید ورزش بعد از عمل بینی را براساس دستور العمل‌های متخصص جراح انجام دهید.

برای بازگشت به فعالیت‌های بدنی و انجام ورزش بعد از عمل بینی نباید خیلی عجله کنید، بلکه باید از پزشک جراح خود بخواهید برای شما زمان‌بندی مشخص کند. در ادامه عادی‌ترین زمان‌بندی برای عمل زیبایی بینی را شرح می‌دهیم.

دو هفته اول بعد از عمل بینی

در هفته اول پس از جراحی، استراحت و اجتناب کردن از هر گونه فعالیت شدیدی که فشار خون شما را افزایش دهد یا آسیب بیشتری به صورت وارد کند، امری بسیار مهم و کارآمد است. این امکان وجود دارد که تورم، کبودی و درد شدیدی در اطراف بینی و چشمان خود داشته باشید.

در این هفته شما می‌توانید پیاده‌روی سبک انجام دهید اما باید از هر گونه فعالیتی که به بینی شما فشار وارد کند خودداری کنید. در 2 هفته اول بعد از عمل زیبایی بینی خود باید فعالیت‌های سبک و ملایم انجام دهید. بدین ترتیب باید از هر نوع ورزش بدنی حتی یوگا نیز اجتناب کنید.

دو تا 4 هفته بعد از عمل بینی

بهترین زمان برای ورزش بعد از عمل بینی

دو یا 3 هفته بعد از عمل بینی، بهتر است ورزش‌های سبک که با تپش قلب همراه هستند را در برنامه روزانه خود قرار دهید اما قبل از شروع ورزش بعد از عمل بینی، باید با جراح خود در مورد ورزش‌های مجاز صحبت کنید.

در این هفته‌ها باید از هر نوع فشار بیش از حد جلوگیری کنید، بنابراین فعالیت‌هایی که با سرعت متوسط انجام می‌شوند برای شما گزینه خوبی خواهند بود. برای مثال می‌توانید پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری در زمین هموار را تجربه کنید. در نظر داشته باشید حتی آهسته دویدن در این مرحله از بهبودی بعد از عمل بینی هرگز توصیه نمی‌شود.

هفته چهارم بعد از عمل بینی و هفته‌های پس از آن

در هفته چهارم بعد از جراحی بینی، شما می‌توانید فعالیت بدنی خود را افزایش دهید اما همچنان باید تحت نظر متخصص جراح خود ورزش کنید. در این دوره شما می‌توانید تمرینات شدیدتری را انجام دهید که ماهیچه‌های بیشتری از بدن شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

برای مثال دویدن و شنا کردن این دوره تا حدودی مناسب است. تمرینات با وزنه را نیز می‌توانید انجام دهید اما باید خیلی آهسته و بدون هیچ شدت و فشاری به این ورزش‌ها مشغول شوید. به زبان ساده نباید هیچ فشاری به ناحیه بینی شما وارد شود.

هفته ششم بعد از عمل بینی و پس از آن

پس از جراحی بینی باید انتظار داشته باشید تا هفته ششم یا پس از آن کمی تورم و کبودی در اطراف چشم شما مشاهده شود. در این هفته‌ها متخصص شستشوی بینی بعد از عمل را به شما آموزش می‌دهد. طی هفته‌ ششم شما تا حدودی آزاد هستید و می‌توانید ورزش‌های کاملی را انجام دهید اما بهتر است براساس توصیه‌های متخصص خود پیش روید.

از هفته هفتم به بعد بیشتر بیماران به روال عادی ورزش خود برمی‌گردند اما نباید احساساتی که در بدن شما ایجاد می‌شود را نادیده بگیرید. در صورتی که احساس درد داشتید یا هر مشکل دیگری برای شما ایجاد شد، بلافاصله به سراغ متخصص مورد نظر خود بروید.

اگر بعد از عمل بینی خیلی زود ورزش کنیم با چه عوارضی روبرو می‌شویم؟

نحوه آماده شدن برای ورزش بعد از عمل بینی

بازگشت زودهنگام به ورزش بعد از عمل بینی می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد. این وسوسه بیشتر در افراد بزرگسال و جوانی دیده می‌شود که برای حفظ سطح تناسب اندام خود مشتاق هستند. با این حال بعد از عمل بینی باید ورزش کردن را رها کنید، به بدن خود استراحت دهید تا به خوبی بهبود یابد.

به عبارت دیگر اگر بلافاصله بعد از عمل زیبایی بینی ورزش خود را شروع کنید، نتیجه معکوسی را مشاهده خواهید کرد. در واقع ممکن است به بینی شما آسیب زیادی وارد شود. اگر شما نیز جزء افرادی هستید که دوست دارید بلافاصله بعد از جراحی بینی به روال عادی زندگی خود برگردید، باید به نکات و مراقبت‌های بعد از عمل توجه کنید.

می‌توان گفت برگشتن به ورزش بعد از عمل بینی در کوتاه‌ترین زمان ممکن است، با خطرات و عوارض زیادی همراه خواهد بود. برای اینکه از این ریسک‌ها آگاهی شوید به بخش‌های بعدی این راهنما مراجعه کنید.

افزایش خطر خونریزی داخلی

در طول جراحی بینی فانتزی، جراحی بینی نیمه فانتزی و سایر روش‌های عمل بینی از داروی بیهوشی استفاده می‌شود و متخصص بافت نرم بینی را از استخوان جدا می‌کند. همین روند و مراحل باعث می‌شود خونریزی زیادی در قسمت داخلی بینی رخ دهد.

در نتیجه اگر بعد از عمل خیلی سریع ورزش خود را آغاز کنید، این امکان وجود دارد که خونریزی داخلی بینی شما هنوز التیام پیدا نکرد باشد و با این کار حتی بدتر شود. با ورزش کردن ممکن است فشار زیادی بر روی بافت‌های شکننده بینی شما وارد شود. بنابراین سعی کنید بلافاصله بعد از جراحی بینی خود به باشگاه برنگردید.

طولانی شدن دوره بهبود التهاب و تورم

فرقی ندارد عمل زیبایی بینی انجام دهید یا سایر جراحی‌ها را تجربه کنید، به هر حال افزایش التهاب یکی از عوارض جراحی بینی به حساب می‌آید. به طور معمول تورم بعد از عمل بینی تا چند هفته پس از جراحی از بین نمی‌رود و شما نمی‌توانید خیلی سریع به فعالیت‌های عادی روزانه خود برگردید.

در صورتی که جراح به شما توصیه می‌کند، چند هفته بعد از جراحی استراحت کنید، بهتر است این توصیه را جدی بگیرید و تا زمان بهبود کامل بینی خود از ورزش کردن یا سایر فعالیت‌ها اجتناب کنید.

تحریک شدن محل برش بینی

خطرات ورزش بعد از جراحی بینی

مناسب‌ترین ورزش بعد از عمل بینی

صرف نظر از اینکه عمل بینی بسته و باز انجام داده‌اید، برش‌هایی که بیرون و درون بینی شما ایجاد شده‌اند، برای بهبودی به زمان نیاز دارند. در صورتی که پیش از بهبودی کامل این برش‌ها، فعالیت عادی خود را آغاز کنید و به باشگاه بروید، خطر عفونت این برش‌ها افزایش می‌یابد.

از آنجایی که در زمان ورزش و انجام فعالیت‌های بدنی شدید، باکتری‌ها ممکن است با محل زخم باز شما تماس پیدا کنند، این امکان وجود دارد که بخیه‌ها نیز ضعیف شوند. همچنین این روند عوارض دیگری همانند جای زخم یا تغییر شکل بینی بعد از جراحی را تشدید می‌کند.

طولانی شدن دوره بهبودی بعد از عمل بینی

انجام فعالیت‌های ورزشی خیلی زود بعد از عمل بینی باعث می‌شود زمان بهبود بینی شما افزایش یابد؛ زیرا بعد از اینکه تورم بینی شما کاهش پیدا کند، اگر فشار غیر ضروری بر روی ناحیه عمل شده وارد شود می‌تواند در روند بهبودی بینی شما اختلال ایجاد کند.

استراحت کردن بعد از عمل زیبایی بینی باعث می‌شود که عوارض جانبی و جزئی عمل بینی شما خیلی سریع از بین برود. همچنین به شما کمک می‌کند تا خیلی خود به روند عادی زندگی خود برگردید. اگر به خوبی ورزش کنید، سردرد و خستگی بعد از عمل جراحی نیز خیلی زود رفع می‌شود.

جمع‌بندی

با توجه به عمل زیبایی که بر روی بینی افراد انجام می‌شود، دوره بهبودی نیز متغیر خواهد بود. به طور کلی افراد برای بهبودی عمل بینی خود به زمان نیاز دارند و هر کسی با توجه به درجه سختی و پیچیدگی جراحی بینی خود دوره بهبودی و ریکاوری متفاوتی را تجربه خواهد کرد. برخی از افراد بعد از چند ماه به طور کامل بهبود پیدا می‌کنند و برخی دیگر بعد از یک سال بهبود می‌یابند.

از این رو مناسب‌ترین زمان ورزش بعد از عمل بینی برای هرکسی متفاوت است و شما نیز باید از متخصص جراح  خود کمک و راهنمایی بگیرید. توصیه می‌کنیم جلسات مشاوره قبل از عمل را جدی بگیرید؛ زیرا در این جلسات کلیه موارد همانند زمان مناسب برای ورزش کردن ذکر می‌شود. دکتر جلالی از جمله بهترین جراحانی است که طی جلسات مشاوره اطلاعات دقیقی در مورد مراقبت‌های قبل و بعد از عمل بینی در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید...

اهمیت تغذیه بعد از عمل بینی

اهمیت تغذیه بعد از عمل بینی

  رینوپلاستی یک عمل جراحی برای بهبود ساختار  بینی، زیبایی صورت و تنفس بهتر است. رینوپلاستی اغلب با نام جراحی بینی نیز خوانده می‌شود و مزایای زیادی به همراه دارد. عوامل زیادی در موفقیت جراحی بینی نقش دارند که از جمله آنها می‌توان به مراقبت‌های قبل از عمل بینی، کیفیت

توضیحات بیشتر »
تامپون چیست و چه زمانی می‌توان آن را خارج کرد؟

تامپون بینی چیست و چه زمانی می‌توان آن را خارج کرد؟

در گذشته تامپون بینی در طول جراحی بینی و سینوس‌ها استفاده می‌شد و قرار دادن یا برداشتن آنها بسیار ناراحت‌کننده و دردناک بود. ایده و هدف اصلی استفاده از این بانداژها جلوگیری از خونریزی بعد از عمل است. با این حال طی سال‌های اخیر تکنیک‌های جراحی بینی به طور قابل

توضیحات بیشتر »
پیوند غضروف در عمل بینی

پیوند غضروف در جراحی بینی چه فایده‌ای دارد؟

پیوند غضروف در جراحی بینی برای تقویت بینی، بازسازی ساختار آن و کمک به بهبود عملکرد بینی فرد متقاضی انجام می‌شود. برای پیوند غضروف در جراحی بینی، متخصص می‌تواند از تیغه بینی، گوش‌ها و دنده‌ها مقداری غضروف بردارد و سپس آن را در نواحی مورد نظر بینی قرار دهد. این

توضیحات بیشتر »