متخصص جراحی فک و صورت

متخصص جراحی فک و صورت

اشتراک گذاری:

فهرست مطالب

مصرف سیگار و قلیون بعد از عمل خطرناک است؟

مصرف سیگار و قلیون بعد از عمل بینی خطرناک است؟

یکی از سوالات رایجی که افراد متقاضی عمل بینی از متخصصان حاضر در این حوزه می‌پرسند، مربوط به خطرات و عوارض مصرف سیگار و قلیان بعد از جراحی بینی است. اگر سیگاری هستید، باید صبور باشید و برای مدتی طولانی سیگار کشیدن را ترک کنید که امری سخت و دشوار است. در نظر داشته باشید عجول بودن برای سیگار کشیدن بعد از جراحی بینی، امری مشکل‌ساز است و به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. به صورت معمول جراحان معتقد هستند که حداقل تا 4 هفته قبل و بعد از عمل بینی خود از استعمال دخانیات خودداری کنید. برای اینکه بیشتر با عوارض مصرف سیگار و قلیان بعد از عمل بینی آشنا شوید، مطلب زیر را تا انتها مطالعه کنید.

مصرف سیگار و قلیان بعد از عمل بینی چه عوارضی دارد؟  

در صورتی که بعد از جراحی بینی خود، همچنان به مصرف سیگار و قلیان ادامه دهید، متاسفانه با عوارض جانبی زیادی روبرو می‌شوید. استعمال دخانیات شاید بر روی برخی از افراد تاثیرات منفی زیادی نداشته باشد اما بدون شک روند بهبودی همه زیباجویان را کند می‌کند و همین امر می‌تواند خطرناک باشد.

اگر قبل از جراحی بینی بفهمید که به دلیل مصرف سیگار و قلیان وضعیت سلامت مناسبی ندارید، نباید برای عمل کردن بینی خود دست به کار شوید. متخصص جراح با معاینه بینی و بررسی وضعیت شما، توصیه می‌کند چند وقت قبل و بعد از جراحی بینی سیگار و قلیان نکشید.

فراموش نکنید که دود سیگار می‌تواند برای مراحل بهبودی بعد از جراحی بینی خطرناک باشد. به طور کلی کشیدن سیگار و قلیان بعد از جراحی بینی ایده خوبی نیست و باید تا جای ممکن از این کار پرهیز کنید.

تاثیرات مصرف سیگار و قلیان بعد از عمل بینی

نباید تاثیرات مصرف سیگار و قلیان بعد از جراحی بینی را نادیده بگیرید. سیگار کشیدن بعد از جراحی بینی یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی نتیجه عمل بینی است. نیکوتین موجود در سیگار می‌تواند از بروز نتایج مورد انتظار در جراحی بینی جلوگیری کند.

همچنین قلیان کشیدن می‌تواند به ترک خوردن مویرگ‌ها منجر شود یا رگ‌های خونی شما را تنگ کند. مصرف دخانیات بعد از جراحی بینی جریان خون را در محل جراحی شده کاهش می‌دهد. همین مسئله باعث می‌شود روند بهبود شما کند شود و حتی عوارضی همانند عفونت یا مرگ بافت رخ دهد.

متاسفانه سیگار و قلیان کشیدن بعد از جراحی بینی باعث سفتی بافت داخل بینی می‌شود و همچنین شکل بینی شما را تغییر می‌دهد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم، قبل از جراحی بینی سیگار کشیدن را ترک کنید. مدت زمان ترک سیگار به نوع جراحی بینی و نظر متخصص جراح شما بستگی دارد. در بخش‌های بعدی واضح‌ترین عوارض مصرف سیگار و قلیان بعد از عمل را به طور خلاصه شرح می‌دهیم.

روند بهبودی کند

سیگار و قلیان باعث افزایش مونوکسید کربن در خون می‌شوند. این مونوکسید کربن با منبع هموگلوبین بدن ترکیب می‌شود و توانایی خون را در رساندن اکسیژن به سلول‌ها محدود می‌کند. کمبود میزان مناسب اکسیژن باعث می‌شود سلول‌های شما کندتر بهبود یابند.

نیکوتین و مونوکسید کربن رگ‌ها خونی را کوچک می‌کنند و باعث محدودیت جریان خون می‌شوند. در نتیجه روند بهبود و ریکاوری فرد بیمار طولانی‌تر خواهد بود. در چنین حالتی دری برای بهبودی نادرست باز می‌شود و نتایج نهایی و مطلوب جراحی بینی را با خطراتی روبرو می‌کند. مراحل بهبود یک فرد غیرسیگاری به شرح زیر است:

  • هفته اول: برداشتن اسپلینت یا تامپون بینی و روبرو شدن با تورم شدید صورت یا ناحیه اطراف چشم‌ها
  • هفته دوم: کاهش تدریجی کبودی و ورم
  • هفته سوم تا چهارم: امکان شروع فعالیت‌های معمولی
  • هفته ششم: قوی شدن استخوان‌ها برای تمرین با وزنه و فعالیت‌های شدیدتر
  • 3 تا 6 ماه: از بین رفتن تدریجی بی‌حسی و حساسیت‌های پوستی
  • سال اول: به طور کامل درمان شده است

در صورتی که شما قبل از هفته سوم یا چهارن بعد از جراحی بینی خود، سیگار کشیدن را شروع کنید، به طور حتم شرایط ذکر شده در بالا برای شما طولانی‌تر خواهند بود. توصیه می‌شود برای درک بهتر از مراقبت های بعد از عمل با پزشک جراح خود مشورت کنید.

از دست دادن پوست

نیکوتین باعث کوچک شدن رگ‌های خونی سالم و بزرگ می‌شود. از این رو خون به راحتی و آزادانه در بدن شما جریان پیدا نمی‌کند. در نتیجه اکسیژن خیلی سریع به بافت‌های آسیب دیده دسترسی نمی‌یابد. این مسئله امری بسیار خطرناک است؛ زیرا شما بعد از جراحی بینی بافت‌های آسیب‌دیده زیادی دارید که به مواد مغذی سالم و اکسیژن نیاز خواهند داشت.

این کمبود اکسیژن منجر به مرگ بافت‌ها می‌شود. در صورتی که سلول‌های آسیب‌دیده ناشی از جراحی بینی شما به درستی و به اندازه کافی اکسیژن دریافت نکنند، ممکن است پوست صورت یا بینی خود را از دست بدهید.

ایجاد جای زخم

سیگار تشکیل بافت‌های بهبودیافته را کند می‌کند. این مسئله به طور عمده به دلیل کمبود اکسیژن رخ می‌دهد؛ زیرا با سیگار کشیدن اکسیژن نمی‌تواند از طریق سلول‌های خونی به زخم ایجاد شده راه یابد. این روند بهبود آهسته باعث ایجاد زخم‌های بزرگ می‌شود.

دود سیگار می‌تواند سلول‌ها را در طول فرآیند بهبودی زنده نگه‌دارد اما توانایی حرکت آنها را کاهش می‌دهد. این مسئله می‌تواند باعث شود که سلول‌ها در حاشیه زخم جمع شوند و در نتیجه جای زخم نیز افزایش پیدا کند.

عوارض قلبی و افزایش فشار خون

سیگار کشیدن فشار خون بیمار را افزایش می‌دهد و متخصص در حین جراحی با خونریزی زیادی روبرو می‌شود. در ضمن سیگار یا قلیان کشیدن بر روی حمله قلبی و مسائل مرتبط به بیهوشی نیز موثر است. بعد از جراحی بینی سلول‌های شما برای بهبود خود به اکسیژن و مواد مغذی زیادی نیاز دارند.

این در حالی است که نیکوتین و مونوکسید کربن حاصل از سیگار باعث تنگ شدن رگ‌ها، کاهش اکسیژن لازم خون و کاهش سرعت بهبودی می‌شود. هرگونه تاخیر در روند بهبودی می‌تواند خطر عفونت و همچنین نتایج مطلوب جراحی بینی را به میزان زیادی افزایش دهد.

افزایش خطر عفونت

بدن ما به طور دائم در حال مبارزه با انواع مختلف باکتری‌ها، سموم و آلرژی‌ها است. بنابراین پس از جراحی سلول‌های ما 2 باره به کار می‌افتند تا به بهبودی بینی و تمام استخوان‌ها یا بافت‌های آسیب دیده بعد از جراحی کمک کنند.

در بخش‌های قبلی گفتیم که نیکوتین می‌تواند بر روی سلول‌های خونی نوتروفیل تاثیر بگذارد. این سلول نقش عمده‌ای در بهبود بافت‌های آسیب‌دیده و جلوگیری از عفونت ایفا می‌کند. متاسفانه سیگار یا قلیان کشیدن بعد از جراحی می‌تواند توانایی این سلول را در ترمیم بینی کاهش دهد و سلامتی یا نتیجه جراحی بینی شما را به خطر اندازد.

تورم بیش از حد

تورم بعد از جراحی بینی امری طبیعی و رایج است و به طور معمول حدود یک ماه طول می‌کشد تا به طورکامل از بین برود. خونریزی کردن به کاهش تورم کمک می‌کند اما پزشکان جراح به شما پیشنهاد می‌کنند تا از فشار وارد کردن بر روی بینی تا جای ممکن خودداری کنید.

در حالی که برای جلوگیری از عوارض عمل جراحی تلاش می‌کنید، سیگار کشیدن این روند را با شکست مواجه می‌کند؛ زیرا خون غلیظ شما از طریق عروق باریک اطراف بینی عبور می‌کند.

مرگ بافت بینی

فرقی ندارد جراحی طبیعی بینی انجام می‌دهید یا به دنبال جراحی فانتزی بینی، عمل بینی نیمه فانتزی یا طبیعی هستید، در هر صورت متخصص برای دست یافتن به ساختار زیرین بینی شما، باید پوست آن را بالا بکشد و سپس بخیه بزند. این روند به طور موقت ساختار پوست بینی شما را به خطر می‌اندازد و به طور تقریبی همیشه بعد از مدتی مشخص بهبود می‌یابد.

با این حال اگر عمل موفقیت‌آمیزی نداشته باشید یا زمان بهبودی شما مختل شود، ممکن است بافت بینی خود را از دست دهید. هر گونه وقفه در طول دوره بهبودی، همانند افزایش مونوکسید کربن در جریان خون ممکن است احتمال مرگ یا از دست دادن بافت را 2برابر کند. ممکن است نام بیماری نکروز پوست را شنیده باشید. حدس بزنید چه چیزی باعث افزایش سطح مونوکسید کربن در جریان خون شما می‌شود؟ بله سیگار کشیدن.

تضعیف تیغه بینی

در صورتی که هدف اصلی جراحی بینی شما اصلاح مشکلات تنفسی باشد، ممکن است تیغه بینی شما بیشتر در معرض ضعیف شدن قرار بگیرد. برخی از عمل‌های جراحی با جراحی‌های دیگری همانند سپتوپلاستی انجام می‌شود. در جراحی سپتوپلاستی دیواره جداکننده بین سوراخ‌های بینی برای تنفس بهتر صاف می‌شوند.

جراحی این دیواره نسبت به سایر جراحی‌ها حساس‌تر است و برای بهبودی کامل به زمان بیشتری نیاز دارد. سیگار کشیدن بعد از جراحی می‌تواند دیواره را ضعیف کند و حتی منجر به ایجاد یک سوراخ کوچک شود. منظور سوراخ شدن سپتوم است که یک عارضه جدی محسوب می‌شود. در چنین شرایطی شما باید دوباره جراحی انجام دهید.

سیگار بعد از عمل بینی

همه متخصصان حرفه‌ای شما را به ترک هر نوع دخانیات قبل و بعد از عمل جراحی بینی ترغیب می‌کند. از آنجایی که نیکوتین رگ‌های خونی را منقبض می‌کند، بدون شک روند جراحی و ریکاوری بعد از آن با پیچیده‌هایی همراه خواهد بود.

از این رو توصیه می‌شود حداقل 2 هفته قبل از جراحی و 4 هفته بعد از آن از سیگار کشیدن، قلیان کشیدن یا حتی جویدن محصولات نیکوتین‌دار خودداری کنید. سیگار قبل و بعد از جراحی بینی رگ‌های خونی بدن شما را منقض می‌کند، بنابراین در هر حالت نباید سیگار بکشید.

انقباض رگ‌های خونی می‌تواند روند بهبودی بعد از عمل را کاهش دهد یا به طور جدی بهبودی شما را مختل کند. در جدی‌ترین شرایط و موارد حتی ممکن است خطر عفونت ایجاد شود و نتایج جراحی بینی و سلامت شما را به خطر بیندازد.

دود حاصل از بسیاری از دخانیات بر روی مجرای حساس بینی شما قرار می‌گیرند و حس خوبی نخواهید داشت. به همین دلیل است که باید حداقل به مدت 4 هفته در طول دوره نقاهت رینوپلاستی از مصرف هر نوع محصول نیکوتینی خودداری کنید. سیگار کشیدن بعد از جراحی بینی ارزش خطراتی که برای سلامتی شما ایجاد می‌شود را ندارد.

قلیون بعد از عمل بینی

قلیان کشیدن بعد از عمل بینی نیز توصیه نمی‌شود. همچنین اگر با فردی زندگی می‌کنید که قلیان می‌کشد شما باید از استشمام دود قلیان او خودداری کنید. بهتر است قبل از عمل جراحی خود با هم خانه‌تان در مورد روند بهبود و ریکاوری بعد از جراحی بینی صحبت کنید.

شاید برایتان سوال شود که کشیدن قلیان نیز به اندازه سیگار مضر است؟ در نظر داشته باشید هر محصول دودی که نیکوتین درون خود دارد، برای سلامت شما مضر خواهد بود. قلیان کشیدن بعد از جراحی بینی تنها به دلیل نیکوتین تنباکو نیست بلکه مجاری بینی شما بسیار حساس‌تر و آسیب‌پذیر می‌شود.

با این حال اغلب متقاضیان و زیباجویان از قلیان به عنوان یک وسیله تفریحی استفاده می‌کنند. به هر حال شما باید براساس توصیه پزشک متخصص خود از مراقبت‌ها و دستورالعمل‌های بعد از جراحی بینی پیروی کنید.

چه زمانی می‌توانم بعد از جراحی بینی سیگار و قلیان بکشم؟

بهترین زمان برای سیگار کشیدن بعد از جراحی بینی وجود ندارد؛ زیرا این عمل یک عادت بد است که برای سلامت شما مضر خواهد بود. با این حال اگر برایتان سوال است که تا چه زمانی نباید سیگار بکشید، باید بگوییم طی 2 تا 4 هفته بعد از جراحی بینی خود نباید سیگار بکشید.

هفته‌های اول در زمان بهبودی بعد از جراحی بینی بسیار مهم هستند و شما با عدم مصرف دخانیات از عوارض جدی آن جلوگیری می‌کنید و همچنین از نتایج جراحی خود راضی خواهید بود. ناگفته نماند اگر سیگار بکشید بدون شک مجاری تنفسی شما تاثیر منفی دریافت می‌کنند.

نتیجه‌گیری

در پایان اینکه همیشه بهترین کار توجه کردن به توصیه‌های متخصصان است. بدین ترتیب اگر دوست دارید روند بهبودی شما سریع‌تر انجام شود، توصیه می‌کنیم به هیچ‌وجه بعد از جراحی بینی سیگار یا قلیان نکشید. علاوه بر سیگار کشیدن، نحوه غذا خوردن و خوابیدن بعد از جراحی بینی نیز مهم هستند.

با مراجعه به مطب دکتر جلالی می‌توانید بهترین مشاوره مربوط به قبل و بعد از  جراحی بینی را دریافت کنید. این پزشک حاذق در زمینه سایر جراحی‌های زیبایی نیز تخصص و تجربه خوبی کسب کرده است.

بیشتر بخوانید...

رفع کبودی چشم بعد عمل بینی

رفع کبودی چشم بعد از عمل بینی چقدر طول می‌کشد؟

رینوپلاستی یا عمل بینی روشی برای بهبود اندازه و شکل بینی کسانی است که ممکن است با بینی ایده‌آل خود متولد نشده‌ باشند. قابل درک است که همه زیباجویان در انتخاب جراح بینی مناسب تاکید دارند؛ زیرا تخصص و تجربه جراح بینی رابطه مستقیمی با کیفیت نتیجه نهایی جراحی آنها

توضیحات بیشتر »
اهمیت تغذیه بعد از عمل بینی

اهمیت تغذیه بعد از عمل بینی

  رینوپلاستی یک عمل جراحی برای بهبود ساختار  بینی، زیبایی صورت و تنفس بهتر است. رینوپلاستی اغلب با نام جراحی بینی نیز خوانده می‌شود و مزایای زیادی به همراه دارد. عوامل زیادی در موفقیت جراحی بینی نقش دارند که از جمله آنها می‌توان به مراقبت‌های قبل از عمل بینی، کیفیت

توضیحات بیشتر »
تامپون چیست و چه زمانی می‌توان آن را خارج کرد؟

تامپون بینی چیست و چه زمانی می‌توان آن را خارج کرد؟

در گذشته تامپون بینی در طول جراحی بینی و سینوس‌ها استفاده می‌شد و قرار دادن یا برداشتن آنها بسیار ناراحت‌کننده و دردناک بود. ایده و هدف اصلی استفاده از این بانداژها جلوگیری از خونریزی بعد از عمل است. با این حال طی سال‌های اخیر تکنیک‌های جراحی بینی به طور قابل

توضیحات بیشتر »