متخصص جراحی فک و صورت

متخصص جراحی فک و صورت

اشتراک گذاری:

فهرست مطالب

توجه به مراقبت های بعد از عمل بینی

مراقبت های بعد از عمل بینی را جدی بگیرید

با اینکه عمل بینی یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین جراحی‌های زیبایی به حساب می‌آید بسیاری از افراد هنوز هم اطلاعات کاملی در مورد این عمل ندارند. همان‌طور که مراقبت های قبل از عمل بینی بسیار مهم هستند و بر روی روند جراحی بینی شما تاثیر دارند ، مراقبت های بعد از عمل بینی نیز به بهبود بینی شما کمک می‌کنند. هر چه به این مراقبت‌ها پایبندتر باشید، بدون شک راحت‌تر می‌توانید به نتیجه دلخواه بعد از عمل خود دست پیدا کنید. در ضمن این مراقبت‌ها بر روی شکل نهایی بینی شما تاثیرگذار هستند. بهبودی بینی بعد از جراحی زمان‌بر است و شما باید صبور باشید و از توصیه‌های پزشک جراح خود پیروی کنید. در این راهنما به طور کلی در مورد مراقبت‌ های بعد از عمل بینی توضیح می‌دهیم.

اصلی‌ترین مراقبت های بعد از عمل بینی

چسب زدن یکی از مراقبت های بعد از عمل بینی

در نظر داشته باشید، روند کامل بهبودی بینی بعد از جراحی حداقل یک سال طول می‌کشد. به عبارت دیگر افراد نباید بلافاصله بعد از جراحی توقع تغییر و بهبود داشته باشند و در طول این یک سال شما باید مراقبت‌ های بعد از عمل بینی را جدی بگیرید.

اصلی‌ترین مسئله در زمان بهبود بینی، توجه به توصیه‌ها و دستورالعمل‌های متخصص جراح است. جراحان به هر حال اطلاعات بیشتری دارند و از وضعیت سلامت بینی شما باخبر هستند، بنابراین باید پیشنهادهای دکتر جراح خود را جدی بگیرید و آنها را عمل کنید.

در صورت مشاهده هر نوع مشکل یا حس غیر عادی در بینی عمل شده خود بلافاصله از جراح مورد نظر نوبتی دریافت کنید و برای ملاقات با پزشک خود دست به کار شوید. هر نوع حس جدید و غیرعادی در بینی می‌تواند تاثیر منفی بر روی شکل و ظاهر آن داشته باشد. در ادامه برخی دیگر از اصلی‌ترین مراقبت‌ها را به طور خلاصه نام می‌بریم:

  • بالا نگه‌داشتن سر
  • استفاده از کمپرس یخ
  • داشتن استراحت کافی
  • داشتن رژیم غذایی سالم
  • عدم گرم کردن بدن از روش‌هایی همانند دوش آب گرم، خوردن سوپ داغ یا سونا
  • خودداری از فین کردن
  • خودداری از ورزش‌های سنگین
  • عدم استفاده از عینک
  • دور شدن از نور خورشید
  • عدم مصرف سیگار
  • صبور بودن

بعد از عمل بینی چه چیزهایی بخوریم؟

در بخش قبلی نیز ذکر کردیم، رژیم سالم یکی از اصلی‌ترین مراقبت های بعد از عمل بینی است که باید آن را جدی بگیرید. شما بعد از عمل بینی خود نمی‌توانید غذاهای سفت بجوید بنابراین باید به نوع تغذیه خود خیلی اهمیت دهید. در ضمن گلوی شما بعد از این عمل به طور دائم خشک می‌شود، پس آب زیاد بنوشید.

همچنین می‌توانید از انواع نوشیدنی‌های طبیعی و مفید نیز استفاده کنید. هر چه مایعات بیشتری بنوشید، ماده بیهوشی عمل جراحی زودتر از بدن شما دفع می‌شود. غذاهای مقوی بهترین تغذیه برای شما خواهند بود. پوره نیز یکی از بهترین غذاها برای شما است.

توصیه می‌کنیم سوپ ماهیچه بخورید تا خون و آهن از دست رفته شما جبران شود. در واقع غذاهای آهن‌دار بهترین گزینه هستند. رژیم غذایی سالم به معنای مصرف دائمی و مداوم برخی از مواد غذایی غنی است. در ادامه برخی از این خوراکی‌های ضروری بعد از عمل بینی را نام می‌بریم:

  • آجیل
  • گوشت
  • تخم مرغ
  • ماست
  • ماهی
  • غذاهای سرشار از پروتئین
  • سبزیجاتی همانند اسفناج و کلم که برگ دارند و تیره هستند
  • مرکبات
  • جوانه بروکسل
  • کلم بروکلی

ویتامین‌های آ و ث در انواع سبزیجات یافت می‌شوند که به روند بهبود عمل بینی شما کمک خواهند کرد. بدین ترتیب در مصرف این مواد غذایی درنگ نکنید تا زودتر بینی شما بهبود یابد. با داشتن یک رژیم غذایی سالم بافت‌های آسیب‌دیده بدن شما زودتر بهبود می‌یابد و بینی شما بازسازی می‌شود.

بعد از عمل بینی چند روز استراحت کنیم؟

توجه داشته باشید شما با توجه به عمل رینوپلاستی که انجام داده‌اید شاید دوره ریکاوری و نقاهت متفاوتی داشته باشید اما به هر حال بعد از عمل بینی باید زمانی را استراحت کنید و نمی‌توانید بلافاصله فعالیت‌های روزمره خود را آغاز کنید.

با توجه به نوع عملی که انجام داده‌اید مراقبت های بعد از عمل شما و همچنین دوره ریکاوری آن متغیر خواهد بود. افرادی که عمل بینی فانتزی و عمل بینی نیمه فانتزی انجام داده‌اند بیشتر نیاز به مراقبت دارند. عمل طبیعی بینی دوره نقاهت سختی نخواهد داشت اما عمل بینی استخوانی با تورم و درد بیشتری همراه است. هر چه پزشک برای دسترسی بیشتر به بافت‌های درون بینی شما تلاش کرده باشد، بدون شک دوره نقاهت و استراحت طولانی‌تری خواهید داشت.

به خاطر داشته باشید، استراحت کردن تنها به معنای خوابیدن یا نشستن نیست. شما بعد از عمل و پس از دریافت انرژی سابق بدن خود می‌توانید خیلی آهسته راه بروید و حرکت کنید. اما هر چه تحرک کمتری داشته باشید، گردش خون شما تسریع می‌یابد و روند بهبودی‌تان تندتر می‌شود.

مراقبت های بعد از عمل بینی برای رفع تورم و کبودی

تاثیر مراقبت های بعداز عمل بینی

رفع تورم و التهاب بعد از عمل بینی یکی از مراقبت های مهم بعد از عمل بینی محسوب می‌شود که بسیاری از افراد در پی آن هستند. در قسمت‌های قبلی نیز ذکر کردیم که بعد از عمل بینی شما باید سر خود را نگه‌دارید و برای این کار می‌توانید سر خود را بر روی 2 تا 3 بالش قرار دهید.

حداقل 4 روز بعد از عمل خود باید سرتان را بالا نگه‌دارید تا تورم ناشی از جراحی زودتر بهبود یابد. جراحی بینی فانتزی یا عروسکی ممکن است با خونریزی و درد یا تب همراه باشد، بنابراین شما می‌توانید از کمپرس یخ برای رفع تورم و کبودی بینی خود استفاده کنید.

در ضمن متخصص جراح با توجه به وضعیت جسمانی و نیاز فیزیکی شما داروهایی تجویز می‌کند که با کمک این داروها می‌توانید کبودی‌های بعد از جراحی را خیلی سریع از بین ببرید. این داروها بیشتر به صورت قرص هستند و شما با مصرف آنها سریع‌تر دوران نقاهت خود را تمام خواهید کرد.

آیا بعد از عمل بینی می‌توان ورزش کرد؟

به هر حال بعد از هر نوع جراحی شما باید از ورزش و فعالیت‌های فیزیکی سنگین خودداری کنید. از آنجایی که بدن شما در حال درک تغییر حاصل از عمل بینی است، توانایی معمولی آن کاهش می‌یابد. اگر بعد از جراحی خود ورزش‌های سنگین انجام دهید بدون شک تورم بینی شما همچنان ادامه می‌یابد و بهبود پیدا نمی‌کند.

حتی از بلند کردن وزنه‌های سنگین نیز باید خودداری کنید؛ زیرا این کار بر روی بخیه بینی شما تاثیر منفی دارد. شما تا 6 هفته بعد از عمل بینی خود نباید ورزش‌های سنگین انجام دهید اما 2 هفته بعد از جراحی می‌توانید شنا کنید یا پیاده‌روی ساده داشته باشید.

در کل اینکه شما نباید در طول دوره بهبود خود به بدنتان فشار وارد کنید. همچنین به طور کلی بعد از جراحی بینی باید از ورزش‌هایی که احتمال ضربه خوردن بینی شما وجود دارد، خودداری کنید. به طور مثال شما نمی‌توانید بعد از جراحی بینی خود بسکتبال یا والیبال بازی کنید. ورزش‌های رزمی را نیز باید کنار بگذارید.

مراقبت های بعد از عمل بینی برای درمان زخم‌ها

مراقبت از زخم‌های بعد از جراحی نیز یکی دیگر از اصلی‌ترین مراقبت های بعد از عمل بینی محسوب می‌شود. شما برای بهبود سریع زخم‌های بینی خود می‌توانید از وازلین استفاده کنید. اگر 2 الی 3 بار در روز بر روی زخم‌های بینی خود وازلین بمالید جای زخم‌های شما و خطوط برش‌های با گذر زمان بهبود پیدا می‌کند.

وازلین جای زخم بینی شما را همواره مرطوب نگه‌می‌دارد و در نتیجه زخم شما هرگز خشک نمی‌شود. در صورت مشاهده پوسته‌هایی بر روی زخم‌ها و بخیه می‌توانید با کمک یک پنبه و پراکسید هیدروژن این پوسته‌ها را رفع کنید. به هنگام عطسه کردن نیز دقت زیادی به خرج دهید تا بخیه بینی شما پاره نشود.

یکی از اصلی‌ترین مراقبت های بعد از عمل بینی به منظور بهبود زخم‌ها خودداری از عطسه‌های شدید و بلند است. توصیه می‌کنیم به هنگام عطسه کردن دهان خود را باز نگه‌دارید.

نحوه دوش گرفتن بعد از عمل بینی

چسب بینی یکی از مراقبت های بعد از عمل بینی

یکی از سوالاتی که بسیاری از بیماران می‌پرسند مربوط به دوش گرفتن یا استحمام کردن بعد از رینوپلاستی است.

در مرحله اول شما نباید بلافاصله بعد از جراحی بینی دوش بگیرید؛ زیرا این کار خطرات احتمالی به همراه دارد. در صورتی که ناحیه عمل شده بینی شما خیس شود یا مرطوب بماند، ممکن است شما با گذر زمان به حساسیت دچار شوید یا حتی زخم‌های بعد از جراحی عفونت کنند.

فراموش نکنید حرارت حاصل از بخار حمام باعث التهاب بیشتر بینی شما می‌شود و در نتیجه استحکام کردن بعد از عمل بینی تاثیرات منفی به همراه دارد. بخار آب برای زخم‌های روی بینی شما خطرناک است. به خاطر داشته باشید حتی آب ولرم نیز بر روی بخیه زخم‌های شما تاثیر دارد و ممکن است آنها را باز کند.

مراقبت های بعد از عمل بینی برای درمان خونریزی

خونریزی بعد از عمل بینی امری عادی و طبیعی است، پس نباید هول شوید و کنترل امور را از دست بدهید. برای جلوگیری از خونریزی شدید بینی خود، توصیه می‌کنیم از کمپرس یخ استفاده کنید و غذاهای سفت نخورید تا فشار زیادی به بخیه‌های شما وارد نشود.

اسپری سالین نیز یکی از مواد کاربردی است که می‌توانید برای مرطوب کردن یا شستشوی داخل بینی خود از آن استفاده کنید. با کمک این اسپری محیط درونی بینی شما خشک نمی‌شود و احتمال خونریزی نیز کاهش می‌یابد. در برخی موارد شما با ترشحات خونی درون بینی روبرو می‌شوید.

این ترشحات نیز بعد از عمل بینی امری طبیعی هستند و شما با قرار دادن یک گاز درون بینی خود می‌توانید از این ترشحات جلوگیری کنید. بعد از جراحی بینی خود باید از سیگار کشیدن و مصرف الکل دوری کنید؛ زیرا نیکوتین درون سیگار جریان خون شما را کند می‌کند و همین امر مانع از بهبودی شما خواهد بود.

چرا باید بعد از عمل بینی چسب بزنیم؟

بدون شک می‌دانید که بعد از عمل بینی نوک بینی شما متورم می‌شود. بدین ترتیب متخصص به شما پیشنهاد می‌کند بر روی بینی خود چسب بزنید و فشار خفیفی بر روی بینی خود ایجاد کنید تا ورم پوست آن کاهش یابد. در ضمن چسب زدن از ورم کردن بافت نرم بینی شما نیز جلوگیری می‌کند.

چسب زدن یکی از کاربردی‌ترین مراقبت های بعد از عمل بینی محسوب می‌شود. هر یک از جراحان با توجه به نوع عمل شما، نوع بینی به دست آمده و ضخامت پوست بینی‌تان تکنیک خاصی را برای چسب زدن بینی در نظر می‌گیرد و آن را به شما توصیه می‌کند.

برای چسب زدن در ابتدا باید پوست بینی خود را با آب و صابون بشویید و سپس 3 تا 5 تکه چسب را بر روی تیغه آن بزنید. توجه داشته باشید هر یک از تکه‌ها باید بر روی تکه قبلی چسبیده شود. سوراخ‌های بینی خود را مسدود نکنید. هر 2 الی 3 روز یک بار بعد از جراحی بینی باید چسب آن عوض کنید. اندازه مناسب چسب نیز از اهمیت بالایی برخوردار است پس به اندازه آن نیز توجه کنید.

ماساژ دادن بینی بعد از جراحی

مراقبت های بعد از عمل بینی طبق توصیه پزشک

یکی از بهترین مراقبت های بعد از عمل بینی ماساژ دادن آن است. شما با ماساژ بینی خود را از تورم آتی آن جلوگیری خواهید کرد. همچنین این کار به بهبود روند جریان خون شما کمک می‌کند. در نهایت اینکه برای فرم دادن نهایی به بینی خود می‌توانید از روش ماساژ دادن کمک بگیرید.

براساس توصیه پزشکان و جراحان شما 2 هفته بعد از جراحی بینی  می‌توانید ماساژ دادن آن را شروع کنید. یکی از بهترین تکنیک‌های بعد از جراحی بینی ماساژ است که فواید زیادی به همراه دارد. شما می‌توانید به مدت 6 ماه، 3 روز در بار و برای یک دقیقه بینی خود را ماساژ دهید.

نکات مربوط به ورزش کردن بعد از عمل بینی

یکی از نکات مهم مربوط به مراقبت های بعد از عمل بینی به نحوه ورزش کردن افراد مرتبط است که البته برای همه اشخاص یکسان و یک شکل نخواهد بود. در طول دوره نقاهت فرد بیمار نباید هیچ گونه ورزشی انجام دهد و حتی بعد از اتمام دوره نقاهت نیز تا چند وقت با محدودیت‌هایی روبرو خواهد بود.

از آنجایی که فرد متقاضی به دلیل جراحت بعد از عمل انرژی زیادی از دست داده است، اگر به فعالیت‌های سنگین مشغول شود بدون شک در محل جراحی خونریزی شدید رخ می‌دهد. فرد بیمار نباید به عضلات صورت خود فشار وارد کند، بدین ترتیب باید از انجام فعالیت‌های سنگین دست بکشد تا محل جراحت بینی او به طور کامل بهبود یابد.

در ضمن بعد از عمل بینی ممکن است فرد بیمار با اختلالات تنفسی روبرو شود، بنابراین نباید ورزش‌هایی انجام دهد که تنفس را برای او سخت‌تر کند. با بی‌توجهی به این نکات دوره نقاهت فرد بیمار بیشتر می‌شود و سلامت او در معرض خطر قرار می‌گیرد.

پیاده‌روی و دویدن سبک بهترین ورزش بعد از عمل بینی است. حتی ممکن است ورزش کردن تا 6 ماه بعد از عمل برای شما مضر باشد. قبل از شروع روند ورزشی خود باید با متخصص جراح صحبت کنید و مشاوره‌های لازم را بگیرید. به طور معمول حداقل تا چندین ماه نمی‌توانید ورزش کنید.

نکات مربوط به رابطه جنسی بعد از جراحی بینی

لمس نکردن بینی یکی از مراقبت های بعد از عمل بینی

بعد از عمل بینی باید از داشتن هر نوع رابطه جنسی خودداری کنید یا اینکه در صورت برقراری رابطه نباید فشار زیادی به بدنتان وارد شود. یکی دیگر از مراقبت های بعد از عمل بینی به نحوه انجام رابطه جنسی مرتبط است، شما باید در انتخاب پوزیشن رابطه خود دقت زیادی به خرج دهید تا به بینی شما آسیبی وارد نشود.

توصیه می‌کنیم بعد از جراحی بینی رابطه جنسی آرامی را تجربه کنید و در صورت تورم بینی از این رابطه دست بکشید یا شدت آن را کاهش دهید. همچنین اگر در طول رابطه جنسی دچار بینی درد شدید، آن را جدی بگیرید و با جراح خود مشورت کنید.

در نهایت اینکه تا زمانی که زخم‌ها و جراحت بینی شما به طور کامل رفع نشده است، از هر نوع رابطه جنسی خودداری کنید. درد گرفتن بینی در زمان رابطه جنسی نشان می‌دهد که بدن شما هنوز برای این رابطه آمادگی کافی ندارد. بنابراین شما باید مدت بیشتری را استراحت کنید و بعد از بهبودی کامل رابطه جنسی خوبی داشته باشید. نکات مربوط به رابطه جنسی پس از جراحی بینی عبارت هستند از:

  • بر روی شکم نخوابید
  • سر خود را خم نکنید
  • فشار خون را افزایش ندهید
  • مراقب باشید ضربه یا آسیبی به بینی و صورت شما وارد نشود
  • طول رابطه را کاهش دهید
  • ویتامین بخورید
  • میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید تا جراحت شما زودتر بهبود یابد

عینک زدن بعد از عمل بینی

یکی از اصلی‌ترین مراقبت ‌های بعد از عمل بینی، مربوط به زمان عینک زدن است. در صورتی که فرد عینکی هستید، متاسفانه تا چندین هفته اول بعد از عمل بینی خود نمی‌توانید از عینک استفاده کنید. با توجه به این شرایط، بهتر است قبل از عمل بینی ، با لیزردرمانی چشم خود را درمان کنید تا از شر عینک خلاص شوید.

به هر حال حداقل باید 6 هفته بعد از عمل بینی خود عینک بزنید. در برخی موارد حتی عینک زدن تا 3 ماه ممنوع است. برای اینکه بهترین تصمیم را در مورد زمان درست عینک زدن اتخاذ کنید، باید به سراغ متخصص جراح خود بروید. دکتر متخصص با بررسی و معاینه بینی شما می‌تواند بهترین زمان را برای عینک زدن اعلام کند.

در نهایت بعد از اینکه متخصص جراح به شما اجازه داد تا بر روی بینی خود قیمت قرار دهید، شما می‌توانید عینک بزنید. البته بعد از پاسخ مثبت پزشک نیز همچنان هنگام استفاده از عینک باید دقت زیادی به خرج دهید تا مراقبت باشید به بینی شما ضربه‌ای وارد نشود.

مراقبت های بعد از عمل بینی را جدی بگیرید

دندانپزشکی بعد از جراحی بینی

بعد از عمل بینی باید مراقب دندان‌های خود باشید تا نیاز کمتری به دندانپزشک پیدا کنید. در ضمن بهتر است قبل از جراحی بینی خود، برای چکاب به دندانپزشکی بروید و از سلامت کامل دندان‌های خود مطمئن شوید. متاسفانه شما تا چند ماه بعد از عمل بینی نمی‌توانید به دندانپزشک مراجعه کنید.

در صورتی که احتمال می‌دهید، دندان‌های عقلتان ممکن است مشکل‌ساز شوند، توصیه می‌کنیم قبل از جراحی بینی خود از دندانپزشکتان بخواهید این دندان‌ها را از دهانتان خارج کنند. به طور کلی تا جای ممکن سعی کنید خدمات اورژانسی دندانپزشکی خود را قبل از جراحی بینی انجام دهید.

مسواک زدن بعد از جراحی بینی

به هنگام بررسی مراقبت های بعد از عمل بینی، شاید برایتان سوال شود که آیا بعد از عمل می‌توان مسواک زد؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت بله، مسواک زدن هیچ تاثیر منفی بر روی نحوه جراحی بینی شما ندارد. از آنجایی که گچ بینی سخت و سفت است، شما هرگز بعد از مسواک زدن با مشکلی روبرو نمی‌شوید.

با وجود اینکه مسواک زدن برای جراحی بینی شما مضر نیست، سعی کنید با ملایمت و خیلی آرام مسواک بزنید. همچنین برای مسواک زدن بهتر است طبق دستور العمل‌های متخصص جراح خود اقدام کنید تا مشکل و دردسری برایتان رخ ندهد. آرام مسواک زدن بعد از جراحی بینی را جدی بگیرید.

نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی

 

به طور معمول چطور می‌خوابید و مدل خوابیدن شما چه شکلی است؟ بعد از جراحی بینی نباید به پهلو بخوابید؛ زیرا این روش خوابیدن برای مدل و فرم بینی شما بعد از جراحی مضر است و حتی باعث می‌شود شکل نهایی بینی شما تغییر کند یا با مشکلات مختلفی روبرو شوید.

به پهلو خوابیدن باعث می‌شود فشار زیادی به بینی شما وارد شود و حتی امکان خونریزی بعد از جراحی نیز افزایش یابد. بنابراین توصیه می‌کنیم طاق باز بخوابید و چندین بالش زیر سر خود قرار دهید. با این کار هیچ فشاری زیاد و مضری به بینی عمل کرده شما وارد نمی‌شود.

خوابیدن بعد از عمل جراحی یکی از اصلی‌ترین مراقبت‌های بعد از آن است؛ زیرا تاثیر مستقیمی بر روی نتیجه جراحی بینی شما دارد. توصیه می‌کنیم برای اینکه نتیجه نهایی بینی شما با نتیجه دلخواهتان یکسان باشد، سعی کنید براساس دستور العمل‌های پزشک متخصص بخوابید و دراز بکشید.

مراقبت‌های هفتگی بعد از عمل بینی

عمل جراحی بینی یک جراحی زیبایی محسوب می‌شود اما باید به مراقبت‌های بعد از آن نیز همانند مراقبت‌های سایر جراحی‌ها توجه شود؛زیرا در صورت هر گونه بی‌توجهی ممکن است روند بهبود بینی شما افزایش یابد یا نتیجه نهایی جراحی بینی شما با نتیجه مورد نظرتان متفاوت باشد.

متخصصان طی جلسات اولیه مراقبت های بعد از عمل بینی را به شما توضیح می‌دهند تا براساس این مراقبت‌ها از بینی عمل کرده خود نهایت حفاظت را به جا آورید. در صورتی که به گفته متخصصان اهمیت دهید، بدون شک کبودی و تورم بینی شما خیلی سریع کاهش می‌یابد و همین امر باعث افزایش رضایت شما می‌شود.

همچنین برای رفع التهاب بینی خود باید براساس توصیه‌های متخصص جراح عمل کنید. در نظر داشته باشید روند بهبود بعد از عمل بینی به نحوه مراقبت‌های هفتگی شما بستگی دارد که در بخش‌های بعدی این مراقبت‌های هفتگی را به طور خلاصه شرح می‌دهیم.

مراقبت‌های هفته اول بعد از جراحی بینی

طی هفته اول بعد از جراحی شما می‌توانید به فعالیت‌های عادی و معمولی خود مشغول شوید و حتی می‌توانید از منزل بیرون بروید. وجود هر نوع کبودی در هفته اول بعد از جراحی امری عادی است و به طور معمول درمان این کبودی تا 2 هفته طول می‌کشد.

بعد از اینکه این کبودی‌ها به طور کامل رفع شدند شما می‌توانید به فعالیت‌های روزمره خود مشغول شوید. در نظر داشته باشید 8 تا 12 ساعت بعد از عمل نیز نباید چیزی بخورید و بنوشید؛ زیرا باید به معده و شکم خود کمی استراحت دهید.

در هفته اول بعد از عمل سعی کنید خوراکی‌هایی را بخورید که هضم آنها سخت نیست و باعث حالت تهوع نمی‌شوند. همچنین باید از خوردن غذاهای تند که التهاب بینی شما را تشدید می‌کند، خودداری کنید.

مراقبت های بعد از عمل بینی را جدی بگیرید

مراقبت‌های هفته دوم بعد  از جراحی بینی

طی 2 هفته بعد از عمل بینی تورم صورت شما تا جای ممکن کم می‌شود و کبودی‌های آن نیز از بین می‌روند. از آنجایی که در این زمان هنوز بینی شما دچار گرفتگی است باید در انتخاب مواد غذایی خود دقت زیادی به خرج دهید. هر چه وزن شما در این زمان ایده‌آل‌تر باشد بدون شک روند درمانی بعد از عمل بینی نیز سریع‌تر خواهد بود.

مراقبت‌های هفته سوم و چهارم بعد از عمل بینی

در این زمان شما می‌توانید به فعالیت‌های جدی‌تر همانند دویدن و برخی از ورزش‌های سبک مشغول شوید. به هر حال مراقبت از بینی بعد از عمل جزء واجبات است اما طی هفته سوم و چهارم خیلی به توصیه‌های خاصی نیاز ندارید.

مراقبت‌های هفتم ششم بعد از جراحی بینی

از آنجایی که 6 هفته بعد از جراحی بینی استخوان بینی شما استحکام و سفتی خود را به دست آورده است، شما به توصیه‌های خاصی نیازی ندارید اما باید به هر حال برخی از مراقبت‌ها را تا پایان سال اول بعد از عمل جراحی خود در نظر بگیرید.

در هفته ششم بعد از عمل جراحی شما می‌توانید ورزش‌های سنگین خود را آغاز کنید. حتی عینک زدن در این هفته نیز هیچ ضرری به همراه ندارد. در ضمن شما می‌توانید بینی خود را با فین کردن تمیز کنید و تا حدودی شرایط بینی شما عادی شده است.

مراقبت‌های 3 تا 6 ماه بعد از عمل بینی

طی این دوره شما باید تنها از وارد شدن ضربه به بینی خود جلوگیری کنید. توجه داشته باشید روند بهبودی و ریکاوری بعد از جراحی بینی طی این ماه‌ها به طور کامل رفع شده و شما با دردسرهایی روبرو نخواهید بود.

مراقبت‌های یک سال بعد از عمل بینی

بعد از یک سال، بینی شما به طور کامل بهبود می‌یابد و روند ریکاوری آن نیز تکمیل شده است. به زبان ساده تورم بینی شما به طور کامل از بین رفته و استخوان ترمیم شده بینی نیز شکل جدیدی به خود گرفته است. پس لازم نیست به دنبال مراقبت‌های خاص بعد از عمل بینی باشید.

بارداری و مراقبت های بعد از عمل بینی

در صورتی که قصد دارید بعد از رینوپلاستی باردار شوید، باید زمان زیادی از عمل بینی شما بگذرد. بعد از اینکه زخم‌ها و جراحت بینی شما به طور کامل رفع شد، می‌توانید برای بارداری اقدام کنید. برای بارداری بعد از عمل بینی حداقل باید یک سال صبر کنید. حتی بعد از 6 ماه نیز نباید به منظور بارداری اقداماتی را انجام دهید.

برخی از افراد بر این باور هستند که بعد از بارداری بینی عمل شده آنها دچار افتادگی می‌شود اما این باور صحیح نیست؛ زیرا بعد از بارداری بینی افراد به هیچ وقت تغییر شکل نمی‌دهد. بلکه تنها بینی‌ آنها ورم می‌کند و بعد از بارداری نیز دوباره ورم بینی فرد باردار می‌خوابد و از بین می‌رود.

بعد از اینکه 2 الی 3 ماه از زایمان فرد باردار بگذرد، بینی او دوباره به شکل قبلی خود برمی‌گردد. به طور کلی زایمان و بارداری هیچ تاثیر منفی بر روی جراحی بینی ندارد اما باید در زمان درست این اتفاق رخ دهد. با اینکه زایمان طبیعی بهتر است اما توصیه می‌کنیم بعد از عمل بینی از روش زایمان طبیعی استفاده نکنید.

بعد از رینوپلاستی چطور بینی خود را تمیز کنیم؟

نمای بینی بعد از عمل

بعد از جراحی بینی باید روشی برای تمیز کردن آن بیابید تا از بروز هر نوع عفونت جلوگیری شود و جراحت بینی شما زودتر بهبود یابد. متخصص و جراح حرفه‌ای می‌تواند دستورالعمل‌هایی را در مورد نحوه تمیز کردن بینی بعد از جراحی در اختیار شما قرار دهد.

اگر بینی خود را به موقع تمیز کنید، علاوه بر اینکه زودتر نتیجه دلخواه شما میسر می‌شود، التهاب حاصل از رینوپلاستی نیز زودتر از بین می‌رود. راهکارهای زیادی برای تمیز کردن بینی بعد از رینوپلاستی وجود دارند. برای اینکه بعد از جراحی با اختلالات تنفسی روبرو نشوید، باید بینی خود را تمیز کنید.

تمیز کردن بینی نیز از مراقبت های بعد از عمل بینی به حساب می‌آید که برخی از روش‌های کارآمد برای تمیز کردن بینی را به طور خلاصه شرح می‌دهیم:

  • استفاده از پماد پلی پروپیلن: با استفاده از پماد خون لخته شده درون بینی شما نرم و روان می‌شود. همچنین این پماد از لخته شدن خون درون بینی جلوگیری می‌کند، پس شما دچار عفونت نمی‌شوید.
  • استفاده از پراکسید هیدروژن: یکی دیگر از متداول‌ترین مواد برای تمیز کردن بینی بعد از جراحی، پراکسید هیدروژن است که مانع از عفونت می‌شود. این ماده خون خشک شده درون بینی خود را رفع می‌کند.
  • شستن بینی با آب نمک: برای مرطوب کردن بینی عمل شده خود می‌توانید از آب نمک نیز استفاده کنید. کافی است آب نمک را به درون بینی خود اسپری کنید تا بینی شما مرطوب بماند. همچنین آب نمک گرفتگی‌های بینی شما بعد از جراحی را رفع می‌کند.
  • استفاده از سرنگ شستشوی بینی: این سرنگ نیز یک محلول نمکی است که التهاب و تورم بینی را رفع می‌کند و اختلالات تنفسی را به طور کامل از بین می‌برد. به هنگام استفاده از این سرنگ دهان خود را باز نگه‌دارید.

عوارض حرف زدن بعد از عمل بینی

عوارض حرف زدن بعد از عمل بینی

اهمیت مراقبت های بعد از عمل بینی

یکی از اصلی‌ترین مراقبت های بعد از عمل بینی حرف نزدن یا کنترل شده حرف زدن است که متاسفانه بسیاری از افراد این موضوع را خیلی جدی نمی‌گیرند. این نوع از مراقبت های بعد از عمل بینی شاید ساده و بی‌اهمیت به نظر برسند اما بدون شک تاثیر بسزایی بر روی نتیجه نهایی عمل بینی شما دارند.

متاسفانه اگر بعد از عمل بینی حرف بزنید، روند درمان بینی شما کند می‌شود یا اینکه درد بینی‌تان افزایش می‌یابد. همچنین بیشتر شدن کبودی‌های صورت و بینی نیز از دیگر عوارض حرف زدن بعد از جراحی بینی است. برای اینکه تورم بینی شما کاهش پیدا کند، باید بعد از عمل از صحبت کردن اجتناب کنید. از عوارض دیگر صحبت کردن بعد از عمل بینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییر فرم نهایی و دلخواه بینی
  • تحت فشار قرار گرفتن بخیه‌ها
  • باز شدن بخیه‌ها به دلیل تکان خوردن لب بالایی
  • حرکت کردن گچ بینی
  • خشک شدن آب دهان
  • ایجاد اختلال در روند تنفسی

بیشتر شدن کبودی

در صورتی که بعد از عمل بینی خود زیاد حرف بزنید، به طور حتم عضلات فک شما جابجا می‌شوند و این جابجایی نیز حرکت بینی را به همراه دارد. هر چه بعد از عمل بینی بیشتر حرف بزنید، فشار بیشتری به بینی شما وارد می‌شود.

در ادامه نیز هر چه فشار وارد شده به بینی افزایش یابد، متاسفانه زخم‌های شما بهبود نمی‌یابند و حتی بخیه‌های شما نیز تحت تاثیر این فشار قرار می‌گیرند. از این رو با زیاد صحبت کردن بعد از عمل بینی ممکن است کبودی‌های صورت شما بیشتر شود.

عدم مشاهده نتیجه مطلوب بعد از عمل

هر چه بینی شما بیشتر حرکت کند، شکل نهایی آن نیز تغییر می‌یابد. بنابراین اگر بعد از جراحی بینی زیاد صحبت کنید، این احتمال وجود دارد که شکل نهایی بینی شما با مدل دلخواهتان فرق داشته باشد. برای اینکه فرم نهایی بینی شما دلخواهتان باشد، باید بعد از جراحی از صحبت کردن اجتناب کنید.

هر چه بیشتر به توصیه‌ها و دستورالعمل‌های متخصصان جراح توجه داشته باشید، بدون شک فرم نهایی بینی شما مطلوب‌تر خواهد بود. حرف زدن بعد از عمل نیز یکی از مراقبت های بعد از عمل بینی است که بر روی فرم نهایی بینی شما تاثیر بسزایی دارد.

افزایش ورم بینی

هرچه بعد از جراحی بینی خود بیشتر صحبت کنید، بدون شک فشار بیشتری بر روی بینی شما ایجاد می‌شود. در ادامه نیز هر چه فشار وارد شده بیشتر باشد، بدون شک تورم و التهاب بینی شما نیز افزایش می‌یابد.

شرایط حرف زدن پس از عمل بینی

بدون شک زیاد شنیده‌اید که جراحان اعلام می‌کنند، بعد از عمل بینی افراد با محدودیت‌هایی روبرو نخواهند بود اما به هر حال افراد باید در برخی موارد دقت به خرج دهند. برای مثال صحبت کردن نیز یکی از همین موضوعات مهمی است که جزء مراقبت های بعد از عمل محسوب می‌شود.

صحبت کردن بعد از عمل با عوارضی روبرو است، به همین دلیل افراد تا چند روز بعد از با محدودیت‌هایی روبرو هستند. با رعایت کردن این مراقبت‌ها نتیجه عمل بینی نیز بهتر می‌شود. فرقی ندارد برای عمل ترمیمی بینی دست به کار شده‌اید یا اینکه جراحی زیبایی بینی انجام داده‌اید، به هر حال باید تا چند روز بعد از عمل صحبت نکنید.

نباید بعد از عمل بینی صورت شما و عضلات آن دچار هر نوع انقباضی شوند؛ زیرا انقباض باعث می‌شود بینی عمل شده تحت فشار زیاد قرار گیرد و حتی خونریزی رخ دهد. بنابراین صحبت کردن بعد از عمل با محدودیت‌هایی روبرو است که اگر آنها را رعایت نکنید ممکن است بخیه‌ها باز شوند.

برای اینکه بینی شما هر چه سریع‌تر بهبود پیدا کند، بهتر است محدودیت صحبت کردن بعد از عمل را جدی بگیرید. هر چه کمتر صحبت کنید، لب بالایی شما بیشتر ثابت باقی می‌ماند و همین امر باعث می‌شود حالت بینی شما مطلوب باقی بماند  و از افتادگی نوک آن نیز جلوگیری شود.

چند وقت بعد از عمل بینی حرف نزنیم؟

در قسمت قبلی گفتیم که حرف زدن بعد از جراحی بینی می‌تواند تورم و کبودی بینی و صورت شما را افزایش دهد. بنابراین بعد از جراحی بینی باید از صحبت کردن، خندیدن و حتی عطسه کردن اجتناب کنید. هر یک از این روندها می‌تواند عوارض و عواقب بعد از عمل بینی را افزایش دهند و حتی فرم نهایی بینی شما عوض کنند.

شاید برایتان سوال شود که تا چند روز بعد از عمل بینی باید از حرف زدن پرهیز کنید. متخصصان جراحی زیبایی پیشنهاد می‌کنند در روزهای اولیه بعد از عمل بینی خود حداقل تا 48 ساعت حرف نزنید. در ضمن بهتر است دهان خود را خیلی باز نکنید؛ زیرا با باز شدن دهان به بینی عمل شده شما فشار وارد می‌شود یا احساس درد شدیدی خواهید داشت.

مراقبت های بعد از عمل بینی مربوط به خندیدن

همان‌طور که باید تا 2 روز بعد از عمل بینی از حرف زدن اجتناب کنید، بهتر است تا یک هفته بعد از جراحی بینی خود نخندید؛ زیرا خندیدن باعث می‌شود عضلات صورت شما حرکت کنند و بر روی بینی‌تان تاثیر بگذارند. در چنین شرایطی ممکن است نوک بینی شما دچار افتادگی شود.

ناگفته نماند حتی بعد از یک هفته نیز نباید بلند بخندید؛ زیرا این عمل نیز بر روی نتیجه نهایی فرم بینی شما موثر خواهد بود. برای اینکه عضلات صورت شما به هنگام خندیدن بعد از عمل بینی خیلی تکان نخورند، بهتر است خط لبخند خود با دست بگیرید.

علاوه بر خندیدن باید بعد از عمل بینی به غذا خوردن خود نیز توجه کنید و حتی تا 14 روز بعد از جراحی سعی کنید غذاهای آبکی بخورید. در نهایت اینکه هر چه بعد از عمل دهان خود را کمتر باز و بسته کنید، بدون شک عمل بینی شما نتیجه بهتری خواهد داشت.

سخن آخر

به هنگام مراجعه اولیه به پزشک متخصص، جراح نه تنها مراقبت های قبل از جراحی را به طور مفصل برای شما شرح می‌دهد بلکه مراقبت های بعد از عمل بینی را در اختیار شما می‌گذارد. توجه و پیروی کردن از این مراقبت ها روند بهبود بینی شما را تسریع می‌کند و بر روی فرم مناسب آن نیز تاثیر می‌گذارد.

کلینیک‌های زیادی در این حوزه فعالیت دارند و دکتر جلالی نیز یکی از متخصصان جراح زیبایی بینی است که توصیه‌های کامل قبل و بعد از جراحی را در اختیار شما می‌گذارد. در ضمن این متخصص می‌تواند جراحی زیبایی گوش، بلفاروپلاستی، رینوپلاستی و سایر جراحی‌های زیبایی را نیز انجام دهد.

بیشتر بخوانید...

اهمیت تغذیه بعد از عمل بینی

اهمیت تغذیه بعد از عمل بینی

  رینوپلاستی یک عمل جراحی برای بهبود ساختار  بینی، زیبایی صورت و تنفس بهتر است. رینوپلاستی اغلب با نام جراحی بینی نیز خوانده می‌شود و مزایای زیادی به همراه دارد. عوامل زیادی در موفقیت جراحی بینی نقش دارند که از جمله آنها می‌توان به مراقبت‌های قبل از عمل بینی، کیفیت

توضیحات بیشتر »
تامپون چیست و چه زمانی می‌توان آن را خارج کرد؟

تامپون بینی چیست و چه زمانی می‌توان آن را خارج کرد؟

در گذشته تامپون بینی در طول جراحی بینی و سینوس‌ها استفاده می‌شد و قرار دادن یا برداشتن آنها بسیار ناراحت‌کننده و دردناک بود. ایده و هدف اصلی استفاده از این بانداژها جلوگیری از خونریزی بعد از عمل است. با این حال طی سال‌های اخیر تکنیک‌های جراحی بینی به طور قابل

توضیحات بیشتر »
پیوند غضروف در عمل بینی

پیوند غضروف در جراحی بینی چه فایده‌ای دارد؟

پیوند غضروف در جراحی بینی برای تقویت بینی، بازسازی ساختار آن و کمک به بهبود عملکرد بینی فرد متقاضی انجام می‌شود. برای پیوند غضروف در جراحی بینی، متخصص می‌تواند از تیغه بینی، گوش‌ها و دنده‌ها مقداری غضروف بردارد و سپس آن را در نواحی مورد نظر بینی قرار دهد. این

توضیحات بیشتر »