متخصص جراحی فک و صورت

متخصص جراحی فک و صورت

اشتراک گذاری:

فهرست مطالب

انتخاب متخصص فک و صورت

متخصص فک و صورت چه کسی است و چه کارهایی انجام می‌دهد؟

جراحان فک و صورت که گاهی متخصص فک و صورت نیز نامیده می‌شوند برای رسیدگی به وضعیت و شرایط مختلف سر، گردن، دهان، فک، صورت، بینی و غیره آموزش‌های لازم را پشت سر گذاشته اند. این متخصصان در واقع جراحان حرفه‌ای هستند که از پس انواع جراحی‌های مربوط به دهان، دندان، فک و صورت برمی‌آیند. در واقع این افراد در زمینه جراحی‌های زیبایی همانند لیفت شقیقه، اتوپلاستی، بلفاروپلاستی و غیره فعالیت دارند. همچنین در زمینه جراحی‌های درمانی همانند درمان شکاف کام، مشکلات مربوط به دندان عقل، آسیب‌های مربوط به صورت و کیست‌های فک نیز تجربه و سابقه خوبی خواهند داشت. برای آشنایی بیشتر با این متخصصان مطلب زیر را تا انتها دنبال کنید.

متخصص فک و صورت چه کارهایی انجام می‌دهد؟

انجام جراحی توسط متخصص فک و صورت

متخصص فک و صورت برای درمان برخی از بیماری‌های مربوط به ناحیه سر و گردن واجد شرایط است. این متخصص می‌تواند سرطان یا تومورهای درون دهان و فک را تشخیص دهد و برای رفع آنها دست به کار شود. در ضمن انواع جراحی‌های زیبایی همانند عمل بینی طبیعی، لیفت پیشانی، جراحی پلک، عمل بینی ترمیمی و غیره نیز جزء وظایف همین متخصص محسوب می‌شود.

به زبان ساده متخصصان فک و صورت به تمامی امور و جراحی‌های مربوط به دندان‌ها، دهان و سایر مشکلات مربوط به صورت رسیدگی می‌کنند. جراح فک و صورت هم می‌تواند جراحی‌های اصلاحی انجام دهد و هم از پس جراحی‌هایی برای تغییر ساختار برمی‌آید. برخی از اصلی‌ترین وظایف و خدمات این متخصصان را در زیر نام می‌بریم:

  • جراحی فک‌های بد فرم
  • جراحی دندان عقل نهفته
  • جراحی ترمیمی دهان
  • درمان سرطان‌های سر و گردن
  • انجام ایمپلنت دندان
  • لیفت صورت
  • جراحی انواع بینی
  • جراحی گوش
  • جراحی چانه

علاوه بر موارد نام برده شده این متخصصان در زمینه بیهوشی و کنترل درد نیز آموزش‌های لازم را پشت سر گذاشته‌اند، بنابراین بعد از جراحی و تا زمان بهبودی اولیه شما می‌توانید از کمک همین متخصصان حرفه‌ای نهایت بهره را ببرید.

به طور کلی جراحان و متخصصان فک و صورت برای اصلاح مشکلات یا ایجاد تغییرات زیبایی جراحی انجام می‌دهند. برخی از این جراحی‌ها سرپایی و ساده هستند. البته برای بهبود کامل بعد از هر یک از عمل‌های زیبایی باید دوره مشخصی را پشت سر بگذارید و سپس برای جلسات پس از جراحی نوبتی را رزرو کنید.

میزان تحصیلات متخصص فک و صورت

متخصص فک و صورت پزشکی است که به طور مخصوص در حوزه جراحی فک و صورت مراحل آموزشی را پشت سر گذاشته تا به جایگاه تخصصی خود دست یابد. به دلیل تمرکز بر روی دهان، به طور معمول جراحان فک و صورت در ابتدا به مدت 4 سال بعد از دریافت مدرک لیسانس خود در دانشکده پزشکی تحصیل می‌کنند.

یک متخصص حرفه‌ای فک و صورت بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشکده دندانپزشکی باید موارد و شرایط زیر را پشت سر بگذارد:

  • دوره رزیدنتی 4 تا 6 ساله که در آن دندانپزشک به طور خاص جراحی فک و صورت را می‌آموزد.
  • دوره اصلی 6 ساله دندانپزشکی که 2 سال دیگر نیز برای دریافت مدرک پزشکی و جراحی به آن افزوده می‌شود.
  • پشت سر گذاشتن آزمون مخصوص برای دریافت گواهی از هیئت جراحان دهان، فک و صورت
  • در صورتی که این جراحان به دنبال کسب تخصص باشند باید یک دوره فلوشیپ و معاینه 2 ساله را نیز در حوزه جراحی زیبایی صورت، درمان سرطان سر یا گردن، جراحی جمجمه صورت، اطفال یا ترومای فک و صورت را نیز پشت سر بگذارند.

متخصص فک و صورت چه اختلالاتی را رفع می‌کند؟

متخصص فک و صورت در انجام بسیاری از جراحی‌ها تبحر و تجربه خوبی دارد. این متخصص نه تنها در حوزه جراحی‌های درمانی موفق است بلکه در حوزه جراحی‌های زیبایی نیز فعالیت خوبی خواهد داشت. به طور کلی این متخصصان و جراحان بسیاری از جراحی‌های مربوط به زیبایی چهره را انجام می‌دهند.

در واقع هر عملی که به دهان و کیفیت ظاهری چهره شما مربوط باشد، توسط همین متخصص قابل انجام خواهد بود. البته با توجه به میزان تخصص جراح منتخب شما و نوع شرایطی که دارید، ممکن است روند اجرای جراحی کمی متفاوت باشد.

صرف‌نظر از نام این جراحان، متخصصان فک و صورت در اجرای جراحی‌های غیر تهاجمی سر و گردن نیز تجربه و سابقه خوبی دارند. برخی از رایج‌ترین جراحی‌هایی که توسط این متخصصان انجام می‌شوند را توضیح می‌دهیم.

انجام ایمپلنت دندان

متخصصان فک و صورت می‌توانند دندان‌های بیماران را بردارند و آنها را با دندان‌های مصنوعی جایگزین کنند. ایمپلنت یا دندان‌های مصنوعی دائمی هستند و همانند دندان واقعی برای همیشه در فک شما باقی می‌مانند. برای قرار دادن ایمپلنت باید فک شما جراحی شود که متخصص فک و صورت این عمل را انجام می‌دهد. ایمپلنت دندان نه تنها جراحی درمانی است بلکه یک روش جراحی زیبایی نیز محسوب می‌شود.

جراحی ترمیمی بینی

روند جراحی تحت نظر متخصص فک و صورت

در صورتی که بینی شما بعد از جراحی اولیه، هنوز به ترمیم نیاز دارد و استخوان آن به طور کامل تنظیم نشده است، متخصصان فک و صورت می‌توانند دست به کار شوند. این متخصصان توانایی تراشیدن استخوان‌ها را دارند، همچنین می‌توانند غضروف و بافت بینی شما را دوباره تغییر دهند.

حتی بازسازی شکل بینی عمل شده یکی از جراحی‌هایی است که متخصصان فک و صورت آن را به مرحله اجرا درمی‌آورند. اگر بینی شما بشکند یا به صورت نامناسبی عمل شده باشد، این متخصص می‌تواند برای ترمیم آن اقدامات لازم را انجام دهد.

جراحی شکاف لب یا کام

متخصصان جراحی فک و صورت حتی می‌توانند برخی از نقایص مادرزادی که منجر به شکاف لب و کام می‌شوند را نیز رفع کنند. از آنجایی که شکاف لب و کام در زیبایی چهره افراد تاثیرگذار است و حتی در طولانی مدت بر روی سلامتی بیمار تاثیر می‌گذارد، متخصصان، جراحی این نقص مادرزادی را انجام می‌دهند. با یک جراحی ترمیمی می‌توان این نقص مادرزادی تاثیرگذار را رفع کرد.

چه زمانی به متخصص فک و صورت مراجعه کنیم؟

دلایل زیادی برای مراجعه به مطب متخصص فک و صورت وجود دارد. در برخی موارد حتی این امکان وجود دارد که دندانپزشک شما، متخصصی را معرفی کند تا به او مراجعه کنید. در برخی دیگر از موارد نیز ممکن است پزشک دیگری شما را به مطب یک متخصص و جراح فک و صورت انتقال دهد.

به هر حال با توجه به آسیب و موردی که در صورت یا دهان و دندان شما وجود دارد، این متخصصان می‌توانند شما را معاینه، ارزیابی، درمان و جراحی کنند. حتی در برخی از موارد اورژانسی نیز شما باید با سراغ این متخصصان حرفه‌ای بروید. در بخش‌های بعدی چند مورد از آسیب‌هایی که باید طی آنها به متخصص فک و صورت مراجعه کنید را شرح می‌دهیم.

مشکلات اسکلتی

بیشتر متخصصان فک و صورت بیش از هر چیزی بر روی اصلاح اسکلت فک افراد زیباجو تمرکز دارند. به عبارت دیگر تلاش و وظیفه اصلی این متخصصان ترمیم و اصلاح ساختار و شکل فک افراد بیمار است. علاوه بر مشکلات اسکلتی ظاهری فک، اگر در مفصل گیجگاهی فک خود درد مزمنی احساس کنید، ممکن است دندانپزشک شما را به این متخصصان حرفه‌ای ارجاع دهد.

وجود هر نوع توده سرطانی در صورت، دهان یا گردن

اغلب توده‌های سرطانی موجود در صورت، گردن و فک توسط همین متخصصان حرفه‌ای برداشته می‌شوند. متخصصان و جراحان فک و صورت آموزش‌های لازم برای برداشتن تومورهای سرطانی را پشت سر گذاشته‌اند. بنابراین می‌توانند بدون آسیب رساندن به اعصاب ظریف موجود در سر و گردن بیمار، تومور و توده سرطانی را بردارند.

جراحی‌های ترمیمی

اگر تصادف کنید و به صورت، فک، بینی یا سایر اجزای چهره شما آسیب وارد شود، بهتر است به این متخصصان حرفه‌ای مراجعه کنید. در واقع هر یک از مشکلاتی که در صورت شما رخ دهد، در نهایت باید توسط متخصص فک و صورت جراحی و درمان شود.

برای مثال برخی از این جراحان در زمینه جراحی ترمیمی بینی، فک، استخوان گونه، دندان‌های شکسته و غیره تخصص کافی دارند. در ضمن جراحان فک و صورت می‌توانند ایمپلنت‌های دندانی را نیز به طور کامل جایگزین دندان‌های از دست رفته شما قرار دهند.

جراحی زیبایی

جراحی فک توسط متخصص فک و صورت

در نهایت اینکه متخصصان فک و صورت می‌توانند جراحی‌های زیبایی را به خوبی انجام دهند. از این رو شما برای رفع اختلالات زیبایی چهره خود می‌توانید به سراغ همین متخصصان بروید. اگر دوست دارید ایمپلنت دندانی بکارید یا به تغییر چهره و خصوصیات ظاهری خود علاقه‌مند هستید، توصیه می‌کنیم با یکی از همین متخصصان فک و صورت برای رسیدن به هدف نهایی خود مشورت کنید.

ویژگی‌های بهترین متخصص فک و صورت

بدون شک می‌دانید که فک و صورت تا حدی بر روی سلامت و البته زیبایی افراد موثر هستند، بنابراین رفع اختلالات و مشکلات مربوط به آنها امری بسیار مهم است که باید هر چه سریع‌تر برای درمان آن دست به کار شوید. از آنجایی که فک و صورت شما حساس‌ترین اجزا محسوب می‌شوند برای ایجاد هر نوع تغییر در آنها باید به سراغ متخصصی حرفه‌ای بروید.

با توجه به مشکلی که دارید برای انتخاب متخصص فک و صورت دست به کار شوید. یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی‌های این متخصصان داشتن تجربه بالا و سابقه درخشان در زمینه عمل فک و صورت یا سایر جراحی‌های زیبایی است.

همچنین باید متخصصی را انتخاب کنید که از به روزترین روش‌های جراحی باخبر باشد و بتواند آنها را برای شما انجام دهد. تجهیزات و امکانات مطب هر یک از این پزشکان نیز جزء ویژگی‌های مهم و کارآمد آنها به حساب می‌آید. در نتیجه  برای اینکه بهترین متخصص را انتخاب کنید یا آن را بیابید باید با اصلی‌ترین ویژگی‌های آنها آشنا شوید که عبارت هستند از:

  • منش خوب و صبر زیاد
  • برخورد با بیماران
  • شنونده تمام نگرانی‌ها و سوال‌های مراجعه‌کنندگان
  • توضیح دادن تمام جوانب عمل فک و صورت
  • گوش دادن به انتظارات فرد زیباجو
  • ارائه بهترین خدمات با مناسب‌ترین قیمت‌ها
  • اولویت قرار دادن رضایت افراد بیمار
  • دارای مدارک تخصصی از سازمان‌های مربوطه
  • دارای مدارک تحصیلی ضروری از مراکز عالی آموزشی
  • دارای عکس‌هایی از جراحی قبلی خود
  • ارائه سابقه درخشان در زمینه مورد نظر
  • توانایی حضور در جلسات مشاوره قبل از عمل
  • داشتن دقت زیاد به هنگام جراحی
  • توجه به خواسته فرد بیمار و متقاضی
  • به کار بردن تمام تلاش خود برای برآورده کردن نیاز فرد متقاضی

هزینه مراجعه به متخصص فک و صورت

انجام مراحل جراحی توسط متخصص فک و صورت

هزینه مراجعه به مطب متخصص فک و صورت به عوامل و فاکتورهای مختلفی بستگی دارد؛ زیرا هر یک از این متخصصان خدمات به خصوصی را ارائه می‌دهند. در صورتی که قصد دارید اطلاعات بیشتری در مورد هزینه جراحی خود به دست آورید، توصیه می‌کنیم قبل از مراجعه به مطب این پزشکان در مورد خدمات و هزینه‌های آنها صحبت کنید.

برای کسب لیست قیمت و نوع خدمات ارائه‌دهنده هر یک از متخصصان می‌توانید با مطب آنها تماس بگیرید. هزینه‌های مربوط به جراحی‌های فک و صورت بیش از هر چیزی به موارد زیر بستگی دارد:

  • نوع تکنیک به کار رفته برای درمان و جراحی فک و صورت (برای مثال برخی از روش‌ها همانند لیفت ابرو یا پیشانی خیلی هزینه‌بر نیست اما جراحی بینی جزء عمل‌های زیبایی پرهزینه است)
  • نوع اختلال و بیماری که فرد متقاضی با آن درگیر است ( مشکل شکاف لب یا کام جنبه درمانی دارد و هزینه آن شاید کمتر از جراحی‌های زیبایی باشد)
  • وجود یا عدم وجود حمایت بیمه
  • تجربه و تخصص جراح مورد نظر
  • موقعیت مکانی مطب متخصص
  • تجهیزات موجود در کلینیک یا مطب منتخب

سخن آخر

متخصص فک و صورت برای تشخیص، درمان و جراحی طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها و آسیب‌ها یا نقایص موجود در سر، گردن، صورت، فک، بافت سخت دهان و غیره آموزش‌های کافی را دریافت کرده‌اند. بدین ترتیب این متخصصان می‌توانند در زمینه جراحی‌های درمانی و زیبایی بینی، فک یا سایر اجزای صورت شما نقش خوبی ایفا کنند.

برای اینکه بهترین نتیجه را از جراحی فک و صورت خود دریافت کنید باید به سراغ متخصصانی بروید که به اندازه کافی در این حوزه فعالیت داشته‌اند و توانسته‌اند سابقه خوبی کسب کنند. یکی از همین متخصصان فک و صورت که در حوزه جراحی فک و صورت به جایگاه خوبی دست یافته است، دکتر جلالی نام دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر از تخصص این جراح حرفه‌ای می‌توانید با مطب او تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید...

اهمیت تغذیه بعد از عمل بینی

اهمیت تغذیه بعد از عمل بینی

  رینوپلاستی یک عمل جراحی برای بهبود ساختار  بینی، زیبایی صورت و تنفس بهتر است. رینوپلاستی اغلب با نام جراحی بینی نیز خوانده می‌شود و مزایای زیادی به همراه دارد. عوامل زیادی در موفقیت جراحی بینی نقش دارند که از جمله آنها می‌توان به مراقبت‌های قبل از عمل بینی، کیفیت

توضیحات بیشتر »
تامپون چیست و چه زمانی می‌توان آن را خارج کرد؟

تامپون بینی چیست و چه زمانی می‌توان آن را خارج کرد؟

در گذشته تامپون بینی در طول جراحی بینی و سینوس‌ها استفاده می‌شد و قرار دادن یا برداشتن آنها بسیار ناراحت‌کننده و دردناک بود. ایده و هدف اصلی استفاده از این بانداژها جلوگیری از خونریزی بعد از عمل است. با این حال طی سال‌های اخیر تکنیک‌های جراحی بینی به طور قابل

توضیحات بیشتر »
پیوند غضروف در عمل بینی

پیوند غضروف در جراحی بینی چه فایده‌ای دارد؟

پیوند غضروف در جراحی بینی برای تقویت بینی، بازسازی ساختار آن و کمک به بهبود عملکرد بینی فرد متقاضی انجام می‌شود. برای پیوند غضروف در جراحی بینی، متخصص می‌تواند از تیغه بینی، گوش‌ها و دنده‌ها مقداری غضروف بردارد و سپس آن را در نواحی مورد نظر بینی قرار دهد. این

توضیحات بیشتر »