متخصص جراحی فک و صورت

متخصص جراحی فک و صورت

اشتراک گذاری:

فهرست مطالب

عمل پولیپ بینی

عمل پولیپ بینی

همواره جراحی های بینی به هدف زیباتر شدن زیباجویان نیست. اکثر ما جراحی بینی را با جراحی بینی فانتزی، بینی نیمه فانتزی یا جراحی بینی طبیعی میشناسیم. در برخی اوقات جراحی بینی هدف درمانی دارد. اهداف درمانی مانند: پلیپ، بینی انحراف دار و… مییاشد.  در ادامه با جراحی پلیپ آشنا میشویم. همیشه توده‌هایی که در قسمت‌های مختلف بدن وجود دارند، سرطانی و خطرناک نیستند اما به هر حال همه توده‌ها دردسرآفرین خواهند بود. یکی از همین توده‌های نرم و غیر سرطانی پولیپ بینی است که عوارض و دردسرهایی به همراه دارد. برای مثال بیشتر افرادی که پولیپ بینی دارند، در سیستم تنفسی خود نیز با اختلالاتی روبرو هستند. شاید در گذشته افراد مجبور بودند این معضل بینی خود را تحمل کنند اما در حال حاضر با توسعه علم پزشکی متخصصان می‌توانند عمل پولیپ بینی را به خوبی انجام دهند.

در صورتی که شما نیز با اختلالات تنفسی یا سایر مشکلات مربوط به پولیپ بینی درگیر هستید، درنگ نکنید و برای رفع این مشکلات خود دست به کار شوید. برای اینکه بیشتر با این نوع جراحی بینی آشنا شوید مطلب زیر را مطالعه کنید.

منظور از پولیپ بینی چیست؟

پولیپ بینی تومورها یا توده‌های خوش خیم، غیر سرطانی و بدون درد هستند که در مخاط مجرای بینی و سینوس شما قرار گرفته‌اند. پولیپ‌ها یا همین توده‌های بدون درد در هر 2 طرف بینی ایجاد می‌شوند و ممکن است با گذر زمان تحریک یا متورم شوند.

با تورم بیش از حد پولیپ بینی نفس کشیدن برای شما سخت می‌شود، بنابرای بسیاری از افراد سعی دارند خود را از شر این توده‌ها خلاص کنند. پولیپ‌ها شکلی همانند قطره‌های کوچک دارند اما با گذر زمان ممکن است بزرگ شوند و تا اندازه یک انگور رشد داشته باشند.

به طور میانگین حدود 40 درصد از افراد به این مشکل دچار هستند و هر کسی می‌تواند مستعد این نوع اختلال تنفسی باشد. البته آمارهای دقیقی نشان داده‌اند که پولیپ بینی بیشتر در میان مردان رایج است. این معضل در سنین 30 تا 40 سالگی خود را نشان می‌دهد و هر چه سن افراد بیشتر شود مبتلا شدن به این معضل نیز احتمال بیشتری دارد.

علائم پولیپ بینی

همه مریضی‌ها و اختلالات سلامتی با علائمی روبرو هستند، حتی پولیپ‌های بینی که توده‌های ریز و قطره‌ای شکل به نظر می‌رسند با گذر زمان ممکن است علائمی به همراه داشته باشند. در برخی از موارد افراد به هیچ‌وجه متوجه پولیپ بینی خود نیستند؛ زیرا این معضل با علائمی همراه نخواهد بود اما در برخی از مواقع که پولیپ بینی رشد می‌کند، علائمی نیز به همراه دارد که برخی از آنها را در زیر نام می‌بریم:

  • احتقان یا گرفتگی بینی
  • آبریزش بینی
  • سر درد
  • از دست دادن حس چشایی و بویایی
  • خونریزی بینی
  • خرناس کشیدن
  • حملات مداوم آسم در افراد مبتلا به این بیماری
  • عفونت‌های مکرر سینوسی
  • آپنه خواب یا سایر اختلالات خواب
  • اختلالات تنفسی

متاسفانه با رشد مداوم پولیپ‌ها، اختلالات تنفسی در افراد سالمی که حتی به آسم مبتلا نیستند نیز ایجاد می‌شود. در واقع هر چه پولیپ‌ها بزرگ‌تر شوند سینوس‌ها و مجرای بینی شما را بیشتر مسدود می‌کنند.

دلایل بروز پولیپ بینی

عمل پولیپ بینی

روش عمل پولیپ بینی

التهاب باعث پولیپ بینی می‌شود اما تنها برخی از افراد به دلیل التهاب با پولیپ بینی روبرو می‌شوند و برخی دیگر هرگز این معضل را تجربه نمی‌کنند. می‌توان گفت دلیل اصلی بروز پولیپ بینی سینوزیت مزمن ناشی از آلرژی، عفونت و آسم است.

این مسائل می‌توانند شایع‌ترین دلیل ظهور مشکل پولیپ بینی محسوب شوند. منظور از سینوزیت مزمن، التهاب بینی و سینوسی است که تا 3 ماه یا حتی بیشتر طول می‌کشد. با وجود این مسائل، برخی از عوامل خطر بیشتری برای بروز پولیپ بینی محسوب می‌شوند. عواملی که می‌توانند پولیپ بینی را تشدید کنند عبارت هستند از:

  • آسم
  • تب یونجه
  • عفونت‌های مزمن سینوسی
  • فیبروز سیستیک
  • حساسیت به برخی از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی

در برخی موارد ژنتیک نیز در بروز پولیپ بینی دخالت دارد. برای مثال برخی از جهش‌های ژنی ممکن است بر نحوه واکنش بافت‌های بینی افراد تاثیر بگذارد و باعث التهاب بیشتر آنها شود.

نحوه تشخیص مشکل پولیپ بینی

با اینکه عمل پولیپ بینی یکی از رایج‌ترین جراحی‌ها یا عمل بینی محسوب می‌شود اما بهتر است مراقبت قبل از عمل را جدی بگیرید و بیمار برای این عمل آماده شود باید به سراغ متخصص حرفه‌ای برود که مشکل بینی او را به درستی تشخیص دهد. تشخیص مشکل پولیپ بینی با بررسی علائم آن، بررسی تاریخچه پزشکی و سابقه بیماری‌های فرد مورد نظر انجام می‌شود.

روش‌های مختلفی برای تشخیص این مشکل و بیماری وجود دارند که برای اجرای هر یک از آنها باید از متخصصان حرفه‌ای حاضر در همین حوزه کمک بگیرید. در این بخش روش‌های تشخیص پولیپ بینی را به طور خلاصه معرفی می‌کنیم:

  • آندوسکوپی بینی:در این روش آزمایشی متخصص از یک لوله باریک مجهز به لنز روشن یا دوربینی کوچک استفاده می‌کند تا بتواند داخل بینی فرد بیمار را ببیند.
  • تصویربرداری سی تی اسکن: این نوع تصویربرداری می‌تواند اندازه پولیپ‌ها را در عمق سینوس‌ها نشان دهد.
  • تست‌های آلرژی: تست‌های پوستی و آلرژی نشان می‌دهند که آیا آلرژی می‌تواند در بدن فرد بیمار التهاب مداوم ایجاد کند.
  • آزمایش خون: درصورتی که آزمایش پوستی و آلرژی امکان‌پذیر نباشد، آزمایش خون روش مناسبی خواهد بود.
  • تست فیبروز کیستیک: برخی از افراد در بدو تولد خود به به این مشکل مبتلا هستند؛ زیرا فیبروز کیستیک یکی از بیماری‌های ارثی محسوب می‌شود. برای انجام این آزمایش ماده شیمیایی را بر روی پوست قرار می‌دهند تا ناحیه مورد نظر تعریق داشته باشد.

روش درمان پولیپ بینی

اکنون که با علائم، دلایل، شرایط تشخیص و سایر مسائل مربوط به پولیپ بینی آشنا شدید، نوبت به درمان آن می‌رسد. در صورتی که بتوانید سینوزیت مزمن خود را رفع کنید، پولیپ بینی شما بهتر می‌شود اما این سینوزیت‌ها به طور معمول به سختی برطرف می‌شوند و درمان این معضل به علت تورم آن بستگی دارد. برخی از بهترین روش‌های درمان پولیپ بینی را در زیر توضیح می‌دهیم.

دارو درمانی

 دارو پلیپ بینی

مصرف دارو برای رفع پولیپ بینی

متخصصان بعد از معاینه شرایط بینی شما می‌توانند اسپری‌هایی را پیشنهاد و تجویز کنند که برای درمان پولیپ بینی شما موثر هستند. در ضمن استروئیدهایی که از طریق دهان مصرف می‌شوند برای رفع انسداد حاصل از پولیپ بینی گزینه مناسبی به حساب می‌آیند.

همچنین استروئیدهای خوراکی برای کوچک کردن قبل از عمل پولیپ بینی تجویز می‌شوند و تاثیرگذار خواهند بود. شما می‌توانید قرص‌ها را به تنهایی یا با اسپری بینی مصرف کنید. در صورتی که پولیپ بینی شدید باشد، ممکن است از استروئیدهای تزریقی نیز استفاده شود.

جراحی پولیپ بینی

در صورتی که پولیپ بینی با دارو درمانی کوچک نشود، متخصصان حرفه‌ای از عمل پولیپ بینی همراه با زیبایی چهره استفاده می‌کنند. در واقع با کمک این روش مشکلات سینوس‌ها که منجر به پولیپ بینی می‌شوند نیز رفع خواهند شد. ناگفته نماند بعد از عمل بینی متخصص از اسپری‌های مخصوصی استفاده می‌کند تا از عود کردن پولیپ بینی جلوگیری کرده باشد.

عمل پولیپ بینی چگونه است؟

با توجه به سایز و موقعیت پولیپ‌های بینی، عمل پولیپ بینی در هر یک از افراد متفاوت است. برای مثال برخی از افراد می‌توانند بدون نیاز به بیهوشی و خیلی راحت پولیپ بینی خود را در مطب زیبایی عمل کنند، در حالی که برخی دیگر از افراد به بیهوشی نیاز دارند و باید براساس روش‌های تهاجمی‌تری مشکل پولیپ خود را درمان کنند.

در صورتی که داروها بر روی درمان و رفع پولیپ بینی تاثیر مثبت نداشته باشند، افراد باید به سراغ متخصصانی بروند که از طریق جراحی آندوسکوپی پولیپ آنها را درمان کنند. طی این روش جراحی متخصص می‌تواند پولیپ بینی را با کمک دوربین کوچک ببیند و برای رفع آن دست به کار شود.

جراح پلیپ بینی

عمل جراحی پولیپ بینی با لیزر

یکی دیگر از روش‌های عمل پولیپ بینی و زیبایی عمل پولیپ بینی لیزری است که در مقایسه با انواع عمل پولیپ بینی این روش غیر تهاجمی‌تر محسوب می‌شود. برای اینکه از روند این عمل جراحی به طور کامل آگاه شوید، بد نیست فیلم عمل پولیپ بینی با لیزر را مشاهده کنید.

همچنین هزینه عمل پولیپ بینی با لیزر نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ زیرا در برخی از کلینیک‌ها متخصصان برای جراحی پولیپ با لیزر هزینه زیادی دریافت می‌کنند، در حالی که برخی دیگر از متخصصان هزینه‌های کمتری را برای بیماران خود در نظر می‌گیرند.

در این روش جراحی، پولیپ‌های بینی بسیار ریز هستند و متخصص می‌تواند به راحتی از طریق لیزر آنها را بسوزاند و از بین ببرد. در صورتی که بینی فرد متقاضی پولیپ‌های بزرگ داشته باشد از عمل با لیزر به همراه جراحی پولیپ بدون بیهوشی استفاده می‌شود تا نتیجه دلخواه در اختیار فرد بیمار قرار بگیرد.

سن مناسب برای عمل پولیپ بینی چقدر است؟

عوارض جراحی پولیپ به گونه‌ای نیست که افراد با محدودیت زیادی روبرو باشند، بنابراین افراد متقاضی در هر سن و سالی می‌توانند برای انجام این جراحی دست به کار شوند. شاید برایتان سوال شود آیا عمل پولیپ بینی سخته یا اینکه می‌توان به راحتی آن را تجربه کرد؟

با توجه به شرایط بیمار و نوع پولیپ او، سختی‌های این عمل نیز کم یا زیاد می‌شود. در ضمن سن مناسب این عمل جراحی نیز در راحتی روند آن تاثیرگذار است. از آنجایی که وجود پولیپ بینی در کودکان عفونت‌های شدید به همراه دارد، والدین نمی‌توانند تا بزرگسالی فرزند خود منتظر بمانند.

به طور کلی متخصصان با توجه به شرایط فیزیکی و نوع پولیپ فرد متقاضی می‌توانند بهترین سن مناسب برای انجام و تجربه این جراحی را مشخص کنند.

عمل پولیپ بینی چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان عمل بینی استخوانی، عمل بینی ترمیمی یا حتی جراحی پولیپ تحت تاثیر موارد مختلفی قرار دارد برای مثال اگر پولیپ بینی بعد از جراحی زیبایی مشخص شود روند اجرای جراحی رفع آن زمان‌بر خواهد بود. در ضمن عمل همزمان پولیپ و زیبایی بینی نیز از دیگر جراحی‌هایی هستند که ممکن است طولانی شوند.

به طور کلی مدت زمان عمل سینوس و پولیپ بینی یا عمل پولیپ و انحراف بینی به طرز جراحی پولیپ بستگی دارد. در برخی افراد این جراحی تنها نیم ساعت طول می‌کشد در حالی که برخی دیگر تا چند ساعت متوالی درگیر این عمل جراحی هستند.

مراقبت های بعد از عمل پولیپ بینی

 جراحی پولیپ نیز همانند هر یک از جراحی‌های زیبایی و درمانی دیگر به مراقبت‌هایی نیاز دارد. بنابراین برای اینکه بعد از جراحی پولیپ با دردسر و مسائل مختلفی روبرو نشوید، توصیه می‌کنیم به مراقبت‌های بعد از عمل توجه داشته باشید. برخی از اصلی‌ترین مراقبت‌های بعد از جراحی پولیپ را در زیر ذکر می‌کنیم:

  • در معرض گرد و خاک قرار نگیرید
  • حداقل تا 2 هفته بعد از عمل خود سیگار یا سایر دخانیات را مصرف نکنید
  • تا 2 هفته بعد از جراحی پولیپ بینی نوشیدنی‌های گرم مثل قهوه و چای ننوشید
  • تنها از مسکن‌های تجویزشده توسط پزشک منتخب خود برای تسکین درد استفاده کنید
  • حرکات ورزشی شدید انجام ندهید
  • فعالیت فیزیکی سخت نداشته باشید
  • حداقل یک هفته بعد از عمل رانندگی نکنید

هزینه عمل پولیپ بینی چقدر است؟

از آنجایی که مشکل پولیپ بینی می‌تواند یکی از اختلالات تنفسی محسوب شود و افراد از این جراحی به عنوان روش درمان بیماری خود استفاده می‌کنند، هزینه جراحی پولیپ با بیمه نیز قابل پرداخت است. در صورتی که این عمل جزء عمل‌های درمانی محسوب شود بیمه، هزینه عمل پولیپ بینی با دفترچه سلامت را پرداخت می‌کند.  

هزینه جراحی پولیپ امسال با سال‌های آتی متفاوت است؛ زیرا با توجه به تخصص جراح و موقعیت مکانی کلینیک می‌توان هزینه عمل جراحی پولیپ بینی را برآورد کرد و تخمین زد. در ضمن هزینه جراحی پولیپ در بیمارستان خصوصی بدون شک از هزینه‌ ی جراحی پولیپ در بیمارستان‌های دولتی بیشتر می‌شود.

از این رو برای تخمین قیمت عمل پولیپ خود باید از متخصصان حرفه‌ای حاضر در این حوزه کمک و راهنمایی بگیرید تا بتوانند بعد از معاینه دقیق نوع پولیپ بینی شما بهترین روش درمانی را پیشنهاد کنند.

بهترین جراح عمل پولیپ بینی

روند عمل پولیپ بینی

برای جراحی پولیپ خود به دنبال چه متخصصی هستید؟ آیا قصد دارید در بیمارستان‌های دولتی پولیپ بینی خود را جراحی کنید یا اینکه به کلینیک‌های خصوصی مجهز اعتماد بیشتری دارد؟ با کمی جستجو در فضای مجازی بدون شک لیستی از متخصصان حرفه‌ای حاضر در این حوزه را پیدا می‌کنید که سابقه و تجربه خوبی در زمینه جراحی پولیپ دارند.

یکی از متخصصان حرفه‌ای فک و صورت موفق، دکتر جلالی است که می‌تواند مشکل پولیپ بینی شما را نیز درمان کند. این جراح متخصص علاوه بر اینکه در حوزه جراحی فک تخصص خوبی کسب کرده، در زمینه انجام انواع عمل‌های زیبایی همانند عمل بینی گوشتی و استخوانی نیز تجربه خوبی دارد.

سخن آخر

پولیپ بینی تنفس را برای شما سخت می‌کند، بنابراین بهتر است برای درمان این اختلال تنفسی دست به کار شوید و از متخصصان جراح حاضر در این حوزه کمک و مشاوره بگیرید. شاید پولیپ بینی در همه افراد علائم مشخصی نداشته باشد اما با گذر زمان این مشکل بروز پیدا می‌کند و شما باید برای خلاصی از شر آن به جراحی فکر کنید.

سوالات متداول

  1. عمل پولیپ بینی درد دارد؟ خیر؛ زیرا این عمل یا به قدری ساده است که بدون بیهوشی و خیلی راحت انجام می‌شود و یا اینکه به قدری سخت خواهد بود که فرد بیمار بیهوش می‌شود.
  2. آیا می‌توان پولیپ کودکان را جراحی کرد؟ بله؛ البته متخصصان سعی دارند بیشتر با دارو درمانی پولیپ کودکان را رفع کنند.
  3. آیا بیمه هزینه جراحی پولیپ را پرداخت می‌کند؟ بله، در صورتی که فرد بیمار عمل خود را در بیمارستان‌های دولتی و مشخص انجام دهد، بیمه مقداری از هزینه‌ها تحت پوشش خود دارد.

 

 

 

 

 

بیشتر بخوانید...

اهمیت تغذیه بعد از عمل بینی

اهمیت تغذیه بعد از عمل بینی

  رینوپلاستی یک عمل جراحی برای بهبود ساختار  بینی، زیبایی صورت و تنفس بهتر است. رینوپلاستی اغلب با نام جراحی بینی نیز خوانده می‌شود و مزایای زیادی به همراه دارد. عوامل زیادی در موفقیت جراحی بینی نقش دارند که از جمله آنها می‌توان به مراقبت‌های قبل از عمل بینی، کیفیت

توضیحات بیشتر »
تامپون چیست و چه زمانی می‌توان آن را خارج کرد؟

تامپون بینی چیست و چه زمانی می‌توان آن را خارج کرد؟

در گذشته تامپون بینی در طول جراحی بینی و سینوس‌ها استفاده می‌شد و قرار دادن یا برداشتن آنها بسیار ناراحت‌کننده و دردناک بود. ایده و هدف اصلی استفاده از این بانداژها جلوگیری از خونریزی بعد از عمل است. با این حال طی سال‌های اخیر تکنیک‌های جراحی بینی به طور قابل

توضیحات بیشتر »
پیوند غضروف در عمل بینی

پیوند غضروف در جراحی بینی چه فایده‌ای دارد؟

پیوند غضروف در جراحی بینی برای تقویت بینی، بازسازی ساختار آن و کمک به بهبود عملکرد بینی فرد متقاضی انجام می‌شود. برای پیوند غضروف در جراحی بینی، متخصص می‌تواند از تیغه بینی، گوش‌ها و دنده‌ها مقداری غضروف بردارد و سپس آن را در نواحی مورد نظر بینی قرار دهد. این

توضیحات بیشتر »