متخصص جراحی فک و صورت

متخصص جراحی فک و صورت

اشتراک گذاری:

فهرست مطالب

عمل بینی باز و بسته چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

عمل بینی باز و بسته چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

عمل بینی باز و بسته چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

نتیجه عمل بینی باز و بسته

در حال حاضر که صنعت و علم پزشکی با پیشرفت‌های زیادی همراه است، روش‌های عمل بینی نیز توسعه پیدا کرده، به طوری که متخصصان حرفه‌ای می‌توانند عمل بینی گوشتی را از عمل بینی استخوانی تمیز دهند و هر یک را با تکنیک‌های جداگانه به مرحله اجرا درآورند. عمل بینی باز و بسته نیز جزء تکنیک‌های پرکاربرد جراحی بینی هستند که البته تفاوت‌هایی با هم دارند. با وجود تمام تفاوت‌هایی که میان این 2 روش جراحی بینی وجود دارد، هر یک از آنها مزایای منحصر به فردی خواهند داشت.

به هنگام انتخاب متخصص حرفه‌ای برای عمل بینی فانتزی، نیمه فانتزی یا بینی عروسکی خود توصیه می‌کنیم به سراغ جراحانی بروید که به هر 2 روش باز و بسته تسلط کامل دارند. این متخصصان می‌توانند قبل از شروع روند جراحی مزایا و معایب هر یک از روش‌ها را برای شما توضیح دهند و در نهایت با توجه به نوع جراحی بینی شما، بهترین روش را انتخاب کنند. در این راهنما به طور مفصل در مورد 2 روش باز و بسته جراحی بینی صحبت می‌کنیم.

عمل بینی باز چیست؟

قبل از اینکه تفاوت‌های مهم عمل بینی باز و بسته را توضیح دهیم، بهتر است با هر یک از این عمل‌ها به صورت جداگانه آشنا شوید. رینوپلاستی باز از طریق برشی انجام می‌شود که از حاشیه داخلی سوراخ‌های بینی امتداد یافته و از سطح زیرین خارجی بینی عبور می‌کند.

متخصصان طی این روش از برش پنهان شده برای بررسی چارچوب کلی بینی کمک می‌گیرند. در واقع عمل بینی باز روشی است که برش کوچکی بین سوراخ‌های بینی ایجاد می‌شود و از آنجایی که پوست روی بینی برای دیدن ساختار زیرین آن جابجا شده است، به این روش باز گفته می‌شود. رینوپلاستی باز با تکنیک‌های منحصر به فردی قابل اجرا است.

مزایای عمل بینی باز

در صورتی که جراح بینی از روش باز برای عمل بینی استفاده کند، به راحتی می‌تواند آناتومی زیر بینی را ببیند. براساس تکنیک‌های مدرن و کارآمدی که در دسترس متخصصان قرار گرفته است، عمل بینی باز 3 مزیت مهم دارد:

  • با کمک رینوپلاستی باز متخصصان می‌توانند آناتومی بینی را مورد آنالیز دقیق قرار دهند. بنابراین هر نوع عدم تقارن یا ناهنجاری که در معاینه قسمت خارجی بینی مشخص نشده است، طی این عمل جراحی قابل مشاهده خواهد بود.
  • این روش به جراح کمک می‌کند تا خیلی دقیق روند جراحی را پیش برد. با توجه به اینکه ساختار بینی بسیار ظریف است، هر چه در جراحی بینی دقت بیشتر صرف شود، بدون شک نتیجه آن بهتر خواهد بود.
  • طی عمل باز بینی، متخصصان می‌توانند از تکنیک‌های پیشرفته همانند پیوند غضروف نیز استفاده کنند. با کمک رینوپلاستی باز متخصص می‌تواند دقت بیشتری به خرج دهد و ساختار اصلی بینی را ببیند.

با توجه به مزایایی که در این بخش ذکر شد، جراحی بینی باز در مقایسه با نوع بسته رایج‌تر است. همچنین بیشتر متخصصان به انجام این جراحی تمایل دارند، پس عمل باز بینی جزء روش‌هایی است که بیشتر در دسترس قرار دارد.

عمل بینی باز برای چه کسانی مناسب است؟

افرادی که قصد دارند تغییرات محسوسی در ظاهر بینی خود تجربه کنند، بهتر است از روش عمل بینی باز کمک بگیرند. برای اینکه متخصص بتواند بینی فرد زیباجو را به تقارن برساند یا غضروف اضافه بینی او را بردارد، به دید بهتری از ساختار درونی بینی نیاز دارد. در واقع جراحی زیبایی بینی در کنار جراحی های دیگر مانند مانند لیفت شقیقه، لیفت ابرو، لیفت صورت، جراحی چانه، بوکال فت و سایر  جراحی های زیبایی ، چهره شمارا دگرگون کرده و زیبایی شما را چندبرابر می کند.

در ضمن طی چنین شرایطی، متخصص باید جراحی متقارن‌سازی بینی را با دقت بالایی انجام دهد. انجام روش عمل باز به متخصص کمک می‌کند تا با روش آسان‌تری بینی را به شکل دلخواه فرد متقاضی تبدیل کند.

عمل بینی بسته چیست؟

مراحل قبل از عمل بینی باز و بسته

بیشتر افرادی که از شکل و ظاهر بینی خود ناراضی هستند، به دنبال راهی می‌گردند که بدون هیچ جای زخم ظاهر بینی خود را تغییر دهند. رینوپلاستی بسته نیز یکی از جراحی‌های زیبایی بینی است که طی آن برش‌هایی در داخل سوراخ بینی و درون بینی ایجاد می‌شوند.

با توجه به اینکه این برش‌ها در قسمت داخلی بینی شکل می‌گیرند، جای زخم زیادی در بیرون بینی دیده نمی‌شود. برخلاف رینوپلاستی باز یا سنتی، جراحی بینی بسته به طور معمول با هدف تغییر شکل نوک بینی، کوتاه کردن آن یا رفع برآمدگی و قوز بینی انجام می‌شود.

بینی‌هایی برای عمل بسته مناسب و ایده‌آل هستند که تقارن دارند اما برآمدگی آنها کلافه‌کننده است. همچنین کسانی که دوست دارند نوک بینی خود را تغییر دهند، بهتر است از همین روش برای تغییر شکل بینی خود استفاده کنند.

مزایای رینوپلاستی بسته

با وجود اینکه بیشتر متخصصان و جراحان عمل بینی باز را ترجیح می‌دهند اما عمل بینی بسته نیز روشی کارآمد و مناسب است. به طور معمول در مواقعی که جراحی بینی خیلی زمان‌بر، سخت و پیچیده نیست متخصصان عمل بینی بسته را ترجیح  و انجام می‌دهند.

اگر در جراحی بینی باز، اسکار بسیاری از بیماران نامرئی است، در جراحی بینی بسته نیز هیچ جای زخمی برای بیمار باقی نمی‌ماند. در ضمن جراحی بینی بسته نسبت به جراحی بینی باز، زودتر بهبود می‌یابد و دوره نقاهت کوتاه مدتی دارد؛ زیرا تورم بعد از این عمل نسبت به جراحی باز بینی خیلی کمتر است.

با توجه با تفاوت‌هایی که بین عمل بینی باز و بسته وجود دارد، بهتر است قبل از اقدام برای جراحی بینی خود با متخصص حرفه‌ای حاضر در این حوزه مشورت کنید. در برخی مواقع این نوع جراحی برای بینی شما گزینه مناسبی نیست.

عمل بینی بسته برای چه کسانی مناسب است؟

شما به عنوان فرد متقاضی جراحی بینی بدون شک در موقعیتی قرار می‌گیرید که انتخاب عمل بینی باز و بسته برایتان سخت است. در چنین شرایطی باید از متخصصان حرفه‌ای حاضر در حوزه جراحی بینی کمک بگیرید. این متخصصان با بررسی وضعیت بینی شما و معاینه قسمت‌های مختلف آن عمل بینی باز و بسته را پیشنهاد می‌دهند.

برای مثال افراد که برجستگی‌های استخوانی زیادی دارند یا به دنبال روشی برای رفع انحراف سپتوم بینی خود هستند، بهتر است از روش عمل بینی بسته استفاده کنند. طی این روش هیچ برش اضافه‌ای نیاز نیست، بنابراین تورم بینی بعد از جراحی خیلی کم است.

در چنین شرایطی، بینی جراحی شده شما خیلی زود بهبود پیدا می‌کند و احتمال بروز عفونت نیز تا جای ممکن کاهش می‌یابد.

بررسی تفاوت‌های عمل بینی باز و بسته

آگاهی از تفاوت‌های عمل بینی باز و بسته بسیار مهم است. البته جراحی بینی به معنای تغییر شکل استخوان و غضروف خواهد بود که تنها 2 راه دسترسی به این ساختارهای بینی وجود دارد. به طور کلی متخصصان حرفه‌ای برای ایجاد هر نوع تغییر می‌توانند از 2 روش باز و بسته استفاده کنند.

طی روش بسته عمل بینی، 2 برش در داخل بینی ایجاد می‌شود و تمام تغییرات کاربردی از طریق همین برش‌ها قابل اجرا خواهند بود. در مقابل رینوپلاستی باز طی 3 برش انجام می‌شود، در واقع 2 برش قبلی داخل بینی ایجاد می‌شوند و یک برش اضافی نیز آنها را به یکدیگر می‌رساند.

این برش نهایی در عمل بینی باز برش اتصال نیز نامیده می‌شود. در ضمن متخصص حرفه‌ای با کمک همین برش می‌تواند پوست بینی فرد متقاضی را باز کند. با توجه به نوع و حالت طبیعی بینی یا براساس تجربه و تخصص مورد نظر خود، هر یک از این روش‌ها مزایا و معایبی به همراه دارند.

چرا عمل بینی باز و بسته؟

تاثیر عمل بینی باز و بسته

تکنیک‌های زیادی برای جراحی طبیعی بینی وجود دارند اما برخی از افراد به دلایل رایجی قصد دارند عمل بینی باز و بسته را تجربه کنند. برای مثال بسیاری از افراد از بینی مادرزادی خود راضی نیستند و به دنبال روش‌هایی برای اصلاح تغییرات بینی‌شان هستند.

در برخی موارد نیز بینی افراد به دلایل مختلفی همانند تصادف یا شکستگی‌های حاصل از ورزش کردن دچار آسیب شده که نیاز به ترمیم دارد. از این رو بیشتر افرادی که با مشکلات زیر روبرو هستند، روش جراحی باز و بسته را انتخاب می‌کنند:

  • اندازه بینی آنها با سایر اجزای صورتشان متناسب نیست ( بینی خیلی بزرگ یا خیلی کوچک دارند)
  • روی پل بینی برجستگی دارند
  • سوراخ‌های بینی خیلی گشادی دارند
  • نوک بینی آنها پیازی شکل است یا اینکه بیرون شده، دراز، افتاده و خیلی بزرگ به نظر می‌رسد
  • سوراخ‌های بینی متقارنی ندارند
  • بینی آنها کج و نامتقارن است

هزینه عمل بینی باز و بسته

عمل بینی باز و بسته با قیمت‌های متغیری انجام می‌شود، بنابراین نمی‌توان قیمت دقیقی برای این جراحی‌ها در نظر گرفت. برای برآورد هزینه این عمل‌ها در مرحله اول باید به تخصص جراح منتخب خود توجه کنید. در ضمن موقعیت مکانی کلینیک زیبایی نیز در قیمت این عمل‌ها تاثیرگذار است.

از آنجایی که جراحی بینی جزء عمل‌های زیبایی محسوب می‌شود، به طور معمول پر هزینه است. در نظر داشته باشید علاوه بر هزینه عمل بینی، شما باید هزینه‌های جانبی همانند هزینه بیهوشی و اتاق عمل را نیز پرداخت کند. بدین ترتیب هزینه عمل‌های باز و بسته بینی تا حدودی بالا است.

در ضمن جراحی بینی جزء عمل‌های زیبایی است و تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد. به طور کلی هر چه عمل جراحی شما ساده‌تر باشد و زودتر بتوانید به فعالیت روزانه خود برگردید، هزینه جراحی نیز کمتر خواهد بود اما در صورتی که عمل بینی طولانی داشته باشید، به طور حتم دستمزد متخصص زیاد می‌شود.

تفاوت نتیجه نهایی در عمل بینی باز و بسته

زمانی که متخصص عمل بینی باز و بسته را برای شما انتخاب می‌کند، بدون شک شرایط بینی و نوع عمل بینی شما را مورد سنجش قرار داده است تا در نهایت بهترین روش را بیابد. از آنجایی که در عمل بینی باز متخصص جراح دقت زیادی به خرج می‌دهد، نتیجه نهایی جراحی، دلخواه فرد زیباجو است و هیچ نقصی ندارد.

در صورتی که شما خودتان به دنبال روش جراحی بسته باشید، در واقع نتیجه عمل بینی را با محدودیت روبرو می‌کنید. به خاطر داشته باشید، در عمل بینی بسته متخصص به آناتومی کلی بینی شما دسترسی کامل ندارد و نمی‌تواند از تکنیک‌های پیشرفته کمک بگیرد، بنابراین ممکن است نتیجه جراحی بینی شما خیلی مورد پسند نباشد.

در بیشتر موارد بیماران از خود می‌پرسند که عمل باز بینی بهتر است یا اینکه با روش بسته می‌توانند به نتیجه دلخواه خود دست یابند. با اینکه این 2 روش با هم تفاوت‌های زیادی دارند اما شما نباید خودتان را به انتخاب یکی از 2 روش مجبور کنید، بلکه کافی است در انتخاب جراح متخصص بینی خود دقت به خرج دهید و مابقی اتفاقات به دست جراح بسپارید. انتخاب یک جراح بینی حرفه ای و با تجربه باعث میشود که شما عوارض جراحی نداشته باشید و بعدها به فکر جراحی ترمیمی بینی نیوفتید.

در ضمن برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نتیجه نهایی عمل باز و بسته بینی خود می‌توانید از متخصصان حرفه‌ای حاضر در این حوزه مشاوره و راهنمایی بگیرید.

تفاوت دوره ریکاوری عمل بینی باز و بسته

تفاوت عمل بینی باز و بسته

در بخش‌های قبلی نیز گفتیم که جراحی بینی بسته اغلب دوره نقاهت کوتاه‌تری دارند؛ زیرا تورم آنها کم است اما به هر حال بهبودی نهایی هر 2 روش قابل قبول خواهد بود. صرف نظر از نوع عمل بینی، هفته اول اغلب با تورم، کبودی و احساس گرفتگی بینی همراه است. برخی از مراقبتهای بعد از عمل مانند چسب زدن و ماساژ بینی در هر دو روش وجود دارد.

در دوره ریکاوری بعد از جراحی بینی بسته افراد درد زیادی ندارند اما در دوره نقاهت بعد از جراحی باز بینی درد داشتن تا حدودی امری طبیعی است. در جراحی بینی بسته شما طی هفته اول بهبود پیدا می‌کنید اما ممکن است تا چند هفته بینی شما همچنان ورم داشته باشد.

ناگفته نماند برخی از بیماران حتی در جراحی بسته بینی خود نیز تورم و کبودی زیادی تجربه می‌کنند؛ زیرا این موضوع تا حدودی به شرایط جسمانی و ژنتیکی آنها برمی‌گردد. در نهایت اینکه خوابیدن با سر بالا، خوردن غذاهای مغذی، مصرف خوراکی‌های کم سدیم، نکشیدن لباس روی سر و غیره می‌تواند تورم بینی بعد از عمل را کاهش دهد و بهبودی آن را تسریع کند.

سخن آخر

همان‌طور که در این راهنما توضیح دادیم، جراحی‌های پیچیده‌ای که باید با افزودن غضروف و دستکاری کردن ساختار بینی همراه باشند، به صورت باز انجام می‌شوند در حالی که جراحی‌هایی که به دستکاری کمتری نیاز دارند، جزء روش‌های بسته عمل بینی به حساب می‌آیند.

عمل ترمیمی بینی که با هدف اصلاح ایرادات آن انجام می‌شود، جزء روش‌های باز عمل بینی است. بدین ترتیب شما با کمک عمل بینی باز و بسته می‌توانید قوز یا برآمدگی بینی خود را کاهش دهید، آن را صاف کنید و برای اصلاح نوک بینی خود دست به کار شوید. برای اینکه بتوانید این عمل‌ها را به خوبی تجربه کنید باید از متخصصان حرفه‌ای مسلط به هر 2 روش باز و بسته کمک بگیرید. دکتر جلالی نیز یکی از متخصصان حرفه‌ای فک و صورت است که در حوزه عمل زیبایی بینی باز و بسته نیز نقش مهمی دارد.

بیشتر بخوانید...

اهمیت تغذیه بعد از عمل بینی

اهمیت تغذیه بعد از عمل بینی

  رینوپلاستی یک عمل جراحی برای بهبود ساختار  بینی، زیبایی صورت و تنفس بهتر است. رینوپلاستی اغلب با نام جراحی بینی نیز خوانده می‌شود و مزایای زیادی به همراه دارد. عوامل زیادی در موفقیت جراحی بینی نقش دارند که از جمله آنها می‌توان به مراقبت‌های قبل از عمل بینی، کیفیت

توضیحات بیشتر »
تامپون چیست و چه زمانی می‌توان آن را خارج کرد؟

تامپون بینی چیست و چه زمانی می‌توان آن را خارج کرد؟

در گذشته تامپون بینی در طول جراحی بینی و سینوس‌ها استفاده می‌شد و قرار دادن یا برداشتن آنها بسیار ناراحت‌کننده و دردناک بود. ایده و هدف اصلی استفاده از این بانداژها جلوگیری از خونریزی بعد از عمل است. با این حال طی سال‌های اخیر تکنیک‌های جراحی بینی به طور قابل

توضیحات بیشتر »
پیوند غضروف در عمل بینی

پیوند غضروف در جراحی بینی چه فایده‌ای دارد؟

پیوند غضروف در جراحی بینی برای تقویت بینی، بازسازی ساختار آن و کمک به بهبود عملکرد بینی فرد متقاضی انجام می‌شود. برای پیوند غضروف در جراحی بینی، متخصص می‌تواند از تیغه بینی، گوش‌ها و دنده‌ها مقداری غضروف بردارد و سپس آن را در نواحی مورد نظر بینی قرار دهد. این

توضیحات بیشتر »