متخصص جراحی فک و صورت

اشتراک گذاری:

تزریق کورتون به بینی چه اثراتی دارد؟

کسانی که برای جراحی بینی اقدام می‌کنند باید با تمام مراحل عمل زیبایی بینی، مراقبت‌های قبل از آن و توصیه‌های بعد از جراحی نیز آشنا شوند تا با اطلاعات کامل برای این جراحی، آمادگی پیدا کنند. بدون شک شما نیز به عنوان یک فرد متقاضی عمل بینی، تزریق کورتون به گوشتان خورده است اما شاید به طور دقیق با دلیل تزریق کورتون به بینی آشنا نباشید. برای اینکه به پاسخ درستی دست یابید، بهتر است از متخصص جراح خود کمک و راهنمایی بگیرید. همچنین در ادامه این مطلب ما به طور کامل در مورد تزریق کورتون به بینی توضیح می‌دهیم.

کورتون چیست؟

کورتون نوعی از داروهای مصنوعی به حساب می‌آید که به کاهش التهاب و ورم در بدن کمک می‌کند. البته تزریق کورتون نیز همانند سایر داروها با عواقبی همراه خواهد بود. از این رو باید در مصرف این داروی مصنوعی دقت کرد؛ زیرا اگر کورتون بیش از حد تزریق شود، این امکان وجود دارد که سیستم ایمنی بدن شما مختل یا کم‌کار شود.

شاید باورتان نشود اما در بدن هر یک از افراد مقداری کورتون وجود دارد که این نوع چربی به طور طبیعی و از طریق کبد تولیده شده و به سایر قسمت‌های نیازمند بدن ارسال می‌شود. به عبارت دیگر غدد فوق کلیه کورتون تولید شده توسط کبد را به درون بدن ترشح می‌کنند؛ زیرا این غدد وظیفه ترشح هورمون‌ها را بر عهده دارند.

کورتون علاوه بر اینکه به کاهش التهاب و ورم کمک می‌کند، به عنوان یک مسکن قوی نیز کاربرد دارد. این مسکن به 2 صورت قرص و محلول یا آمپول در دسترس بیماران قرار می‌گیرد. البته استفاده از این مسکن و داروی مصنوعی بدون تجویز پزشک و توصیه متخصص هرگز توصیه نمی‎شود.

چرا به بینی کورتون تزریق می‌کنند؟

با اینکه عمل بینی متقاضیان زیادی دارد اما جزء عمل‌های راحت به حساب نمی‌آید. به عبارت دیگر این جراحی یکی از عمل‌های زیبایی سخت و پرچالش است که عوارض بعد از آن برای برخی از افراد ناراحت‌کننده خواهند بود. برای مثال ممکن است بعد از عمل بینی گوشتی با تورم و کبودی زیادی روبرو شوید یا از التهاب بیش از حد بینی خود رنج ببرید.

در چنین شرایطی چطور می‌توانید خود را از شر این مشکلات خلاص کنید؟ برای اینکه ورم و التهاب بینی شما بعد از عمل جراحی کاهش یابد، باید از متخصص جراح منتخب خود کمک و راهنمایی بگیرید. در برخی موارد متخصصان تزریق کورتون به بینی را بهترین راه‌حل می‌دانند.

با تزریق کورتون به بینی، ورم و التهاب بینی شما تا حد زیادی کاهش می‌یابد؛ زیرا عوارض بعد از جراحی بینی کم می‌شوند. در بخش‌های بعدی به طور مفصل در مورد دلیل تزریق کورتون به بینی توضیح می‌دهیم و اثرات این داروی مصنوعی را شرح خواهیم داد.

کاهش ورم بینی

تزریق کورتون به بینی بیماران مختلف

کورتون دارویی است که به کاهش حجم بافت بینی شما کمک می‌کند، بنابراین متخصصان بعد از عمل بینی کورتون تزریق می‌کنند. به طور کلی هدف اصلی تزریق کورتون به بینی بعد از جراحی، کاهش التهاب و ورم بینی است.

خبر خوب اینکه با تزریق کورتون به بینی بافت‌های زخمی بینی شما کاهش می‌یابند و تورم روی بینی به تدریج رفع می‌شود.

تغییر شکل نهایی بینی

متاسفانه برخی از بیماران بعد از عمل بینی فانتزی خود با تورم شدیدی روبرو می‌شوند که بر روی شکل نهایی بینی آنها نیز تاثیر منفی می‌گذارد. نباید از اهمیت نوع پوست در عمل بینی و روش انجام جراحی بینی چشم‌پوشی کرد؛ زیرا این 2 عامل بیشترین تاثیر را بر روی میزان ورم بعد از جراحی بینی دارند.

به طور معمول عادی‌ترین ورم بینی بین 10 تا 14 روز بعد از جراحی از بین می‌رود اما در برخی موارد روند بهبود این تورم ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد. بدین ترتیب نتیجه نهایی جراحی بینی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

از این رو برای رفع تورم طولانی مدتی که بر روی نتیجه نهایی جراحی بینی موثر است، تزریق کورتون بهترین راه‌حل خواهد بود. ناگفته نماند متخصصان بر این باور هستند که 2 سال بعد از جراحی بینی می‌توان کورتون را به منظور تغییر شکل نهایی بینی تزریق کرد.

پیش‌گیری از ایجاد زخم بر روی بینی

یکی دیگر از دلایل تزریق کورتون به بینی، جلوگیری از ایجاد بافت یا گوشت اضافه بر روی بینی است. در صورتی که بافت بینی شما نرم و ضخیم باشد، ممکن است زخم یا اسکار بیشتری بر اثر جراحی بینی ایجاد شود. در برخی موارد حتی بین غضروف‌های بینی یا استخوان آن نیز اسکار ایجاد می‌شود که با تزریق کورتون می‌توان از این مشکل جلوگیری کرد.

در نظر داشته باشید، اگر اسکار یا زخم ایجاد شده بر روی بینی خیلی بزرگ باشد، ممکن است بینی شما بعد از عمل ظرافت مورد نظرش را نداشته باشد. از این رو بهتر است بعد از جراحی کورتون تزریق کنید تا هیچ نوع بافت یا اسکار اضافه‌ای بر روی پوست بینی شما باقی نماند. با تزریق کورتون شانس دست یافتن به نتیجه دلخواه جراحی بینی بیشتر است.

نحوه تزریق کورتون به بینی

به خاطر داشته باشید، تزریق کورتون در چندین پارت انجام می‌شود. در واقع تزریق کورتون با یک بار جوابگو نخواهد بود. البته تعداد دفعات تزریق و میزان دوز کورتون به عوامل مختلفی بستگی دارد که اصلی‌ترین آنها شرایط و وضعیت سلامت بیمار هستند.

غلظت معمولی این نوع داروی تزریقی مصنوعی 40 سی سی است و اگر غلظت آن بیشتر شود، شما با عوارضی روبرو می‌شوید. برای مثال این امکان وجود دارد که رنگ پوست بینی شما بعد از تزریق کورتون غلظت بالا تغییر کند. در بیشتر افراد، تزریق کورتون به صورت مرحله‌ای انجام می‌شود.

اولین مرحله مربوط به تزریق کورتون، بین 2 تا 4 ماه اولیه بعد از جراحی بینی است. بعد از این تزریق تا 6 ماه هیچ تزریقی انجام نمی‌شود. سپس براساس توصیه متخصص و طبق صلاحدید پزشک جراح، تزریق کورتون هر 6 هفته یک بار قابل انجام خواهد بود.

چرا به بینی کورتون تزریق می‌کنند؟

آیا تزریق کورتون به بینی درد دارد؟

بدون شک سابقه و تجربه واکسن زدن را دارید. همه ما حداقل یک بار در زندگی خود آمپول یا واکسن زده‌ایم. از آنجایی که تزریق کورتون نیز با کمک یک آمپول باریک و ریز انجام می‌شود، شما درد زیادی احساس نمی‌کنید. به عبارت دیگر تزریق کورتون نیز همانند سایر تزریقات، خیلی سریع و بدون درد عمیق خواهد بود.

نگران نباشید، تزریق کورتون با درد بسیار جزئی همراه است که به گفته بیشتر بیماران این درد به هیچ‌وجه ماندگاری نیست. می‌توان گفت درد حاکی از تزریق کورتون خیلی سریع از بین می‌رود.

تزریق کورتون به بینی خوب است یا ضرر دارد؟

با توجه به اینکه تزریق کورتون به بینی، ورم بعد از جراحی را درمان می‌کند و ظاهری مطلوب را برای بینی شما به وجود می‌آورد، نباید در خوب بودن این راه‌حل شک کنید. البته تزریق کورتون به بینی نیز باید تحت نظر متخصص و جراح انجام شود تا نتیجه خوبی به همراه داشته باشد.

از آنجایی که تورم چندین ماهه بعد از عمل بینی، خیلی سریع بعد از تزریق کورتون رفع می‌شود، می‌توان گفت این راه‌حل ضرری به همراه ندارد و تنها باید طبق توصیه‌های یک پزشک ماهر انجام شود. در صورتی که شما نیز نمی‌توانید 6 تا 12 ماه صبر کنید تا ورم یا التهاب بینی شما به طور کامل از بین رود، می‌توانید براساس توصیه پزشک جراح خود برای تزریق کورتون آماده شوید.

اگر کورتون را براساس توصیه و نظر پزشک جراح خود تزریق کنید، بدون شک مفید است و مزایای زیادی به همراه خواهد داشت اما اگر پزشک نابلد و آماتور کورتون را به بینی شما تزریق کند، ممکن است با دردسرهایی روبرو شوید. به همین دلیل باید در انتخاب جراح متخصص دقت زیادی به خرج دهید.

تزریق کورتون به بینی برای چه کسانی مفید است؟

فایده تزریق کورتون به بینی

در بخش‌های قبلی نیز ذکر کردیم افرادی که عمل بینی گوشتی انجام می‌دهند با عوارضی همانند التهاب و ورم بیشتری روبرو می‌شوند، در نتیجه تزریق کورتون برای این افراد بسیار مفید است. متاسفانه کسانی که عمل بینی گوشتی انجام می‌دهند در مقایسه با کسانی که عمل بینی استخوانی را تجربه می‌کنند، دوره نقاهت و ریکاوری طولانی‌تری را تجربه خواهند کرد.

در ضمن افرادی که عمل ترمیمی بینی انجام می‌دهند نیز گزینه یا کاندیدای خوبی برای تزریق کورتون به حساب می‌آیند. کورتون برای این افراد نیز باید تحت نظر پزشک و براساس استانداردهای مناسبی انجام شود؛ زیرا دوز کورتون بر روی نتیجه نهایی تزریق آن موثر است.

در صورتی که دوز بیشتری از کورتون به بینی افراد تزریق شود، متاسفانه عوارض خطرناکی ایجاد می‌شوند. بنابراین تزریق کورتون را تحت نظر متخصص جراح منتخب خود انجام دهید.

چه زمانی به بینی کورتون تزریق کنیم؟

شاید عموم مردم بر این تصور باشند که بعد از جراحی بینی باید کورتون تزریق کنند اما به طور معمول بهتر است تا کمی منتظر بمانید که ورم بینی شما کاهش یابد. بیشتر متخصصان و جراحان توصیه می‌کنند یک الی 2 ماه بعد از عمل بینی خود صبر کنید و سپس برای تزریق کورتون دست به کار شوید.

از آنجایی که هدف اصلی تزریق کورتون رفع التهابات و ورم بینی است، توصیه می‌کنیم کمی صبر کنید تا ورم بینی شما به صورت طبیعی از بین برود اما اگر این ورم همچنان بر روی بینی یا نوک آن باقی ماند، بهتر است به فکر تزریق کورتون باشید.

افرادی که بینی گوشتی خود را جراحی کرده‌اند، باید 3 تا 4 ماه بعد از جراحی بینی به فکر تزریق کورتون باشند. اگر کورتون را در زمان مناسب به بینی تزریق نکنید، باعث می‌شود برآمدگی‌هایی بر روی بینی شما ایجاد شود و شکل ظاهری آن خیلی خوب به نظر نرسد. از این رو برای تشخیص بهترین زمان تزریق کورتون باید به متخصص جراح خود اعتماد کنید.

آیا بعد از تزریق کورتون به بینی باید چسب بزنیم؟

این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که افراد بعد از تزریق بینی از متخصصان می‌پرسند. با توجه به اینکه کورتون با هدف کاهش ورم و التهاب بینی تزریق می‌شود، چسب زدن روی بینی بعد از تزریق کورتون موثر و مفید خواهد بود.

به عبارت دیگر اگر بعد از تزریق کورتون بر روی بینی خود چسب بزنید، تورم بینی شما سریع‌تر بهبود می‌یابد. همچنین فرم نهایی بینی شما اصلاح می‌شود. متخصصان جراحی زیبایی توصیه می‌کنند یک تا 2 هفته بعد از تزریق کورتون بر روی بینی خود چسب بزنید.

به طور کلی برای چسب زدن بینی بعد از تزریق کورتون باید با متخصص  جراح خود مشورت کنید و از پزشک منتخب خود راهنمایی بگیرید. هر یک از متخصصان براساس وضعیت و شرایط بینی فرد بیمار برای چسب زدن و تزریق کورتون بهترین تصمیم را می‌گیرند.

چه مدت بعد از تزریق کورتون ورم بینی از بین می‌رود؟

تزریق کورتون خیلی سریع پاسخگو نیاز شما خواهد بود. به طور معمول یک هفته بعد از تزریق کورتون به بینی، ورم دماغ شما از بین می‌رود. در نظر داشته باشید، برخی از پزشکان معتقد هستند ورم و التهاب اولیه بعد از جراحی زیبایی بینی به طور خودکار و با گذر زمان رفع می‌شود، بدین ترتیب نیاز نیست کورتون تزریق کنید.

در ضمن همه بافت‌های اسکار بد نخواهند بود و شما باید تحت نظر پزشک جراح خود کورتون تزریق کرده و از ایجاد این نوع بافت‌ها پیشگیری کنید. اگر از زمان و دوز مناسب برای تزریق کورتون آگاه نباشید، این امکان وجود دارد که بر روی زیبایی ظاهری و نهایی بینی خود تاثیر منفی بگذارید.

از این رو باید براساس توصیه متخصص جراح خود، بهترین زمان را برای تزریق کورتون در نظر بگیرید و سپس بعد از تزریق این دارو منتظر باشید تا ورم بینی شما با گذر زمان رفع شود.

جمع‌بندی

در این راهنما فواید تزریق کورتون به بینی را شرح دادیم و گفتیم که این روش بیشتر برای افرادی مناسب است که بینی گوشتی خود را عمل کرده‌اند. در صورتی که شما نیز از ورم و التهاب بینی خود ناراضی هستید، توصیه می‌کنیم به تزریق کورتون فکر کنید، البته که برای این کار باید از متخصصان حرفه‌ای کمک بگیرید.

یکی از بهترین پزشکانی که در حوزه جراحی فک و صورت تخصص دارد، دکتر جلالی است که عمل بینی شما را به خوبی انجام می‌دهد و بعد از جراحی یا در صورت لزوم نیز به بینی شما کورتون تزریق می‌کند.

بیشتر بخوانید...

اهمیت تغذیه بعد از عمل بینی

رینوپلاستی یک عمل جراحی برای بهبود ساختار  بینی، زیبایی صورت و تنفس بهتر است. رینوپلاستی اغلب با نام جراحی بینی نیز خوانده می‌شود و مزایای زیادی به همراه دارد. عوامل زیادی در موفقیت جراحی بینی نقش دارند که از جمله آنها می‌توان به مراقبت‌های قبل از عمل بینی، کیفیت

توضیحات بیشتر »
تامپون چیست و چه زمانی می‌توان آن را خارج کرد؟

تامپون بینی چیست و چه زمانی می‌توان آن را خارج کرد؟

در گذشته تامپون بینی در طول جراحی بینی و سینوس‌ها استفاده می‌شد و قرار دادن یا برداشتن آنها بسیار ناراحت‌کننده و دردناک بود. ایده و هدف اصلی استفاده از این بانداژها جلوگیری از خونریزی بعد از عمل است. با این حال طی سال‌های اخیر تکنیک‌های جراحی بینی به طور قابل

پیوند غضروف در عمل بینی

پیوند غضروف در جراحی بینی چه فایده‌ای دارد؟

پیوند غضروف در جراحی بینی برای تقویت بینی، بازسازی ساختار آن و کمک به بهبود عملکرد بینی فرد متقاضی انجام می‌شود. برای پیوند غضروف در جراحی بینی، متخصص می‌تواند از تیغه بینی، گوش‌ها و دنده‌ها مقداری غضروف بردارد و سپس آن را در نواحی مورد نظر بینی قرار دهد. این