متخصص جراحی فک و صورت

متخصص جراحی فک و صورت

اشتراک گذاری:

فهرست مطالب

اهمیت تغذیه بعد از عمل بینی

اهمیت تغذیه بعد از عمل بینی

 

رینوپلاستی یک عمل جراحی برای بهبود ساختار  بینی، زیبایی صورت و تنفس بهتر است. رینوپلاستی اغلب با نام جراحی بینی نیز خوانده می‌شود و مزایای زیادی به همراه دارد. عوامل زیادی در موفقیت جراحی بینی نقش دارند که از جمله آنها می‌توان به مراقبت‌های قبل از عمل بینی، کیفیت تکنیک جراحی، تخصص فرد جراح و مراقبت‌های بعد از جراحی اشاره کرد. یکی از اصلی‌ترین مراقبت‌های پس از جراحی، تغذیه بعد از عمل بینی است که بر روی نتیجه نهایی جراحی تاثیر بسزایی دارد. در صورتی که براساس رژیم غذایی تعیین شده توسط متخصص عمل کنید، بدون شک زمان بهبود بینی شما کاهش می‌یابد. برای آشنایی بیشتر با تغذیه بعد از عمل بینی می‌توانید مطلب زیر را تا انتها دنبال کنید.

تاثیر تغذیه بعد از عمل بینی

برای اینکه روند بهبودی شما تسریع یافت و دوره نقاهت کوتاه‌تری داشته باشید، باید براساس رژیم غذایی که متخصص به شما پیشنهاد می‌کند غذا بخورید. به عبارت دیگر تغذیه بعد از عمل بینی یکی از تاثیرگذارترین مسائل بر روی نتیجه مطلوب بعد از جراحی است که نباید آن را دست کم بگیرید.

همان‌طور که استراحت کردن یکی از مراقبت های بعد از عمل بینی محسوب می‌شود، داشتن رژیم غذایی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. فرد باید آگاهانه وعده غذایی خود را پس از جراحی بینی انتخاب کند و برای تسریع روند بهبودی خود، یک رژیم غذایی مناسب را پیش گیرد.

پیروی از رژیم متخصص جراح باعث می‌شود زودتر دوره ریکاوری بعد از جراحی بینی کاهش یابد و هر گونه ناراحتی حاصل از جراحی بینی نیز به حداقل برسد. برای اینکه از نتیجه جراحی بینی خود مطمئن و راضی باشید، طبق توصیه متخصص جراح خود عمل کنید و از دستورالعمل‌های او نهایت بهره را ببرید.

رژیم غذایی 24 ساعت اول بعد از جراحی بینی

24 ساعت اول بعد از جراحی بینی به منظور روند بهبود بسیار مهم است. از این رو شما باید مطمئن شوید که تغذیه بعد از عمل بینی خود را به درستی انتخاب کرده‌اید و از غذای مناسبی استفاده می‌کنید که عوارض جانبی داروی بیهوشی را کاهش می‌دهد یا حتی این عوارض را به طور کامل از بین می‌برد.

غذاهای سبک و نرم که دارای پروتئین و کربوهیدرات متعادل هستند برای شما مفید خواهند بود. همچنین رژیم مدیترانه‌ای برای کاهش التهاب بعد از جراحی بینی موثر است. نکته مهمی که باید رعایت کنید، هیدراته باقی ماندن است و باید از مصرف بیش از حد کافئین و الکل خودداری کنید.

توصیه می‌کنیم طی 24 ساعت اولیه غذای ملایم و نرمی بخورید تا از عوارض جانبی عمده یا احساس تهوع جلوگیری شود. در چنین حالتی نباید غذایی بخورید که به شما معده درد یا دل درد القا کند. بعد از اینکه داروهای بیهوشی به طور کامل از سیستم بدن شما خارج شدند می‌توانید رژیم غذایی خود را کمی تغییر دهید.

بعد از جراحی بینی چه چیزهایی بخوریم؟

 

مواد غذایی مفید بعد از جراحی بینی

اگر قصد انجام هر نوع جراحی بینی از جراحی طبیعی بینی گرفته تا جراحی بینی فانتزی را دارید باید قبل از اینکه تحت عمل جراحی قرار بگیرید به تغذیه بعد از عمل بینی خود فکر کنید. بعد از جراحی بینی خوراک شما بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا حتی بر روی نتیجه نهایی جراحی بینی تاثیر می‌گذارد.

بدون شک به این موضوع فکر کرده‌اید که بعد از عمل بینی چه چیزی بخورید و چه چیزی نخورید. تغذیه بعد از عمل بینی بسیار مهم است؛ زیرا به طور مستقیم بر راحتی دوره نقاهت شما تاثیر می‌گذارد. برای مثال درد ، ورم یا کبودی شما را کاهش یا افزایش می‌دهد.

شاید رژیم غذایی بعد از عمل بینی خیلی ساده به نظر رسد اما دانستن اینکه چه چیزی بخورید و از چه نوع غذاهایی اجتناب کنید شاید در ابتدا تا حدودی برای شما چالش برانگیز باشد. از این رو در ادامه خوردن برخی از مواد غذایی و تاثیرات آنها را به طور خلاصه شرح می‌دهیم.

خوردن موز بعد از عمل بینی

از آنجایی که میوه موز یکی از میوه‌های شیرین و البته مقوی است، شما بعد از جراحی بینی خود می‌توانید این میوه را برای کسب انرژی بیشتر مصرف کنید. همچنین موز میوه‌ای نرم است که بعد از جراحی بینی به راحتی می‌توانید آن را بجوید و در خوردن آن هیچ دردسری نخواهید داشت.

با توجه به اینکه موز منبع غنی از برخی مواد ضروری همانند پتاسیم و منیزیم است، خوردن آن بعد از جراحی بینی بسیار کارآمد و مفید خواهد بود. ناگفته نماند میوه موز می‌تواند قوای از دست رفته بدن شما را دوباره برگرداند و به افزایش قدرت سیستم بدن شما کمک بزرگی کند. با خوردن موز زودتر بهبود می‌یابید و روند ریکاوری خود را سریع‌تر پشت سر خواهید گذاشت.

خوردن ماست بعد از عمل بینی

به هنگام بررسی تغذیه بعد از عمل بینی، متوجه می‌شوید که خوردن ماست نیز خالی از لطف نیست. در واقع این نوع لبنیات نیز برای بهبودی بعد از جراحی بینی بسیار کارآمد و موثر است. در نظر داشته باشید که خوردن ماست بعد از عمل بینی می‌تواند به روند بهبود شما کمک کند و تا حد زیادی برای گذراندن دوره نقاهت مفید است.

در واقع ماست منبع غنی از پروتئین است و مقدار زیادی کلسیم و ویتامین دی نیز در آن جای دارد. همه این موارد به توسعه عملکرد سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند و باعث می‌شود زودتر بهبود پیدا کنید.

 به خاطر داشته باشید که ماست یکی از مواد لبنی خنک است که باعث می‌شود ورم و التهاب بینی شما هرچه سریع‌تر کاهش یابد. از این رو بعد از جراحی بینی خود بهتر است ماست بخورید.

خوردن برنج بعد از عمل بینی

مصرف میوه به عنوان تغذیه بعد از عمل بینی

یکی از خوراکی‌هایی که بهتر است بعد از جراحی بینی از خوردن آن اجتناب کنید، برنج است. از آنجایی که باید برنج را زیاد بجوید، بدون شک خوردن آن بعد از جراحی بینی فکر خوبی نیست. جویدن زیاد مواد غذایی ممکن است به بینی جراحی‌شده شما آسیب و فشار وارد کند.

در صورتی که بینی شما فشار زیادی را متحمل شود، به طور حتم خونریزی اتفاق می‌افتد. از این رو برای جلوگیری از فشار به بینی و خونریزی آن، سعی کنید حداقل تا یک هفته بعد از جراحی بینی برنج نخورید. بعد از یک هفته شما می‌توانید برنج را در برنامه غذایی خود قرار دهید. توجه داشته باشید برنج منبعی از کربوهیدرات است و مصرف آن برای بدن شما لازم خواهد بود.

خوردن ژله بعد از عمل بینی

با توجه به اینکه ژله بسیار نرم است و برای خوردن آن لازم نیست دندان‌های خود را زیاد به کار برید، بنابراین خوردن آن بعد از جراحی بینی بلامانع خواهد بود. همچنین ژله تا حدودی به بهبود بافت و غضروف بینی جراحی شده شما کمک می‌کند.

با وجود اینکه مصرف ژله بعد از جراحی بینی مشکلی ندارد اما توصیه می‌کنیم از متخصص جراح خود راهنمایی بگیرید و در مورد مصرف ژله بعد از جراحی بینی اطلاعاتی کسب کنید.

خوردن قرص ویتامین بعد از عمل بینی

مصرف قرص‌های ویتامین و تامین مواد معدنی بدن بعد از جراحی اهمیت بالایی دارد. در صورتی که ویتامین‌های سی و دی را بعد از جراحی بینی خود مصرف کنید، بدون شک روند بهبودی شما تسریع می‌یابد. در ضمن مواد معدنی همانند زینک و روی نیز از دیگر مواد غنی هستند که برای تسریع روند بهبودی شما مناسب خواهند بود.

می‌توان گفت با مصرف ویتامین سی و زینک زخم‌های حاصل از جراحی بینی شما زودتر بهبود می‌یابند. همچنین توصیه می‌کنیم از ویتامین آ نیز بعد از جراحی بینی کمک بگیرید تا هر چه سریع‌تر بهبود یابید. ناگفته نماند برای جذب ویتامین و مواد معدنی بعد از جراحی بینی هم می‌توانید قرص مصرف کنید و هم از مواد غذایی همانند گوشت و مرکبات کمک بگیرید.

خوردن شیر بعد از جراحی عمل بینی

نوشیدن شیر بعد از جراحی بینی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا روند بهبود شما را تسریع می‌کند. شیر یکی از نوشیدنی‌های مفید و کارآمدی است که بعد از جراحی بینی خود می‌توانید آن را بنوشید و زودتر از شر کبودی‌های ناشی از جراحی بینی راحت شوید.

البته شیر تنها نوشیدنی مفید بعد از جراحی بینی نیست، بلکه شما می‌توانید از آبمیوه‌های غیراسیدی نیز برای تسریع روند بهبودی خود کمک بگیرید. برای مثال آب کرفس و آب آناناس نیز می‌توانند همانند شیر از مزایای زیادی برخوردار باشند. این نوشیدنی‌ها در نهایت به کاهش تورم، التهاب و کبودی بعد از جراحی بینی کمک می‌کنند.

یک هفته بعد از جراحی بینی چه چیزهایی بخوریم؟

مراقبت‌های بعد از جراحی بینی

هفته اول بعد از جراحی بینی خود باید سعی کنید غذاهای نرمی را بخورید که جویدن آنها خیلی سخت نباشد یا حتی به جویدن خیلی نیاز نداشته باشند. برخی از مواد غذایی نرمی که به جویدن نیاز ندارند عبارت هستند از:

  • ماست
  • بلغور
  • جو دوسر
  • تخم مرغ همزده
  • پوره سیب زمینی
  • فرنی

این غذاها مقوی هستند و جویدن آنها بسیار آسان است. در نتیجه می‌توانید این مواد غذایی را به لیست تغذیه بعد از عمل بینی اضافه کنید. همچنین حفظ آب بدن در هفته اول بعد از جراحی بسیار مهم است. در نتیجه باید مصرف آب را ط هفته اول بعد از جراحی خود افزایش دهید.

همچنین می‌توانید آب میوه‌های تازه تهیه شده را با هم مخلوط کنید و بعد از جراحی بینی خود بنوشید. در ضمن میوه‌هایی همانند توت فرنگی و هندوانه می‌توانند گزینه‌های خوبی در رژیم غذایی بعد از جراحی محسوب شوند؛ زیرا آب و محتوای آن بسیار مغذی است.

دو هفته بعد از عمل بینی چه چیزهایی بخوریم؟

بیشتر بیماران 2 هفته بعد از جراحی بینی خود، به زندگی عادی و رژیم غذایی معمولی خود برمی‌گردند. البته واکنش افراد به جراحی زیبایی بینی متفاوت است. بنابراین شما با توجه به وضعیت سلامتی خود و براساس توصیه‌های پزشک جراح می‌توانید بهترین مواد غذایی را بعد از عمل بینی خود انتخاب کنید.

توصیه می‌کنیم در هفته دوم بعد از جراحی بینی همچنان از غذاهای ترد و سفت دوری کنید. در صورتی که هنوز با جویدن برخی از مواد غذایی احساس می‌کنید به بینی شما فشار وارد می‌شود، بهتر است دوباره به مصرف غذاهای نرم برگردید.

بعد از جراحی بینی از چه غذاهایی اجتناب کنیم؟

یکی از رایج‌ترین سوالاتی که به تغذیه بعد از عمل بینی مربوط است، همین سوال خواهد بود که از خوردن کدام غذاها اجتناب کنیم. در واقع شما بعد از جراحی بینی باید بدانید کدام مواد غذایی را بخورید و از خوردن کدام یک از مواد غذایی دوری کنید.

توصیه می‌شود در چند هفته اول پس از جراحی بینی باید از غذاهای سالم و نرم استفاده کنید. البته برخی از غذاهای سالم نیز همچنان برای مصرف بعد از عمل بینی گزینه مناسبی نیستند. این در حالی است که برخی از مواد خوراکی و غذایی را نباید به هیچ‌وجه بعد از جراحی بینی مصرف کنید. در بخش‌های بعدی این مواد غذایی مضر را شرح می‌دهیم.

الکل

دو روز بعد از جراحی بینی خود به هیچ‌وجه از الکل استفاده نکنید؛ زیرا این ماده با مواد بیهوشی سازگاری خوبی ندارد و ممکن است منجر به اختلال شود. همچنین با مصرف الکل این امکان وجود دارد که دچار عوارض جانبی و ناخوشایندی شوید.

 پس از جراحی بینی باید از مصرف الکل خودداری کنید؛ زیرا مصرف الکل روند بهبودی شما را افزایش می‌دهد و حتی ممکن است باعث تورم شود. تا زمانی که تورم بعد از جراحی بینی به طور کامل بهبود پیدا نکرده است، باید از مصرف الکل خودداری کنید.

غذاهای تند

با اینکه غذاهای تند فواید زیادی دارند و حتی به کاهش التهاب بدن کمک می‌کنند اما نباید بعد از جراحی بینی این نوع مواد غذایی را مصرف کنید. متاسفانه خوردن غذای تند بعد از جراحی بینی ممکن است باعث حالت تهوع شود یا اینکه با مواد بیهوشی تداخل داشته باشد و عوارض مختلفی را شامل شود. از این رو توصیه می‌کنیم در هفته اول بعد از جراحی بینی از مصرف غذاهای تند بپرهیزید.

جمع‌بندی

در صورتی که متخصص لیست بلندی از غذاهایی که با منع مصرف بعد از عمل بینی همراه هستند را در اختیار شما قرار داد، نگران نباشید؛ زیرا تنها چند هفته باید از این لیست پیروی کنید. بهتر است دوره مراقبت‌های بعد از جراحی بینی را جدی بگیرید و از پرخوری غذاهای مجاز نیز پرهیز کنید. برای اینکه از مراقبت‌های بعد از جراحی بینی آگاه باشید باید در جلسات مشاوره شرکت کنید.

دکتر بهروز جلالی یکی از متخصصانی است که طی جلسات مشاوره اطلاعات دقیقی از مراقبت‌های بعد از عمل بینی در اختیار شما قرار می‌دهد. این پزشک توانایی انجام انواع جراحی‌های زیبایی را دارد و توانسته رضایت بسیاری از بیماران را جلب کند.

 

 

 

بیشتر بخوانید...

تامپون چیست و چه زمانی می‌توان آن را خارج کرد؟

تامپون بینی چیست و چه زمانی می‌توان آن را خارج کرد؟

در گذشته تامپون بینی در طول جراحی بینی و سینوس‌ها استفاده می‌شد و قرار دادن یا برداشتن آنها بسیار ناراحت‌کننده و دردناک بود. ایده و هدف اصلی استفاده از این بانداژها جلوگیری از خونریزی بعد از عمل است. با این حال طی سال‌های اخیر تکنیک‌های جراحی بینی به طور قابل

توضیحات بیشتر »
پیوند غضروف در عمل بینی

پیوند غضروف در جراحی بینی چه فایده‌ای دارد؟

پیوند غضروف در جراحی بینی برای تقویت بینی، بازسازی ساختار آن و کمک به بهبود عملکرد بینی فرد متقاضی انجام می‌شود. برای پیوند غضروف در جراحی بینی، متخصص می‌تواند از تیغه بینی، گوش‌ها و دنده‌ها مقداری غضروف بردارد و سپس آن را در نواحی مورد نظر بینی قرار دهد. این

توضیحات بیشتر »
تزریق کورتون به بینی چه اثراتی دارد؟

تزریق کورتون به بینی چه اثراتی دارد؟

کسانی که برای جراحی بینی اقدام می‌کنند باید با تمام مراحل عمل زیبایی بینی، مراقبت‌های قبل از آن و توصیه‌های بعد از جراحی نیز آشنا شوند تا با اطلاعات کامل برای این جراحی، آمادگی پیدا کنند. بدون شک شما نیز به عنوان یک فرد متقاضی عمل بینی، تزریق کورتون به

توضیحات بیشتر »